– Det vanliga tempot är ganska stressigt det med. I vanliga fall har vi en lugn dag i veckan, men inte de senaste två veckorna, säger Louise Sjöberg som är Handels klubbordförande på Mathems lager i Bromma.

I skrivande stund är Mathem fullbokade fem-sex dagar framåt i Stockholmsregionen. I normala fall brukar kunderna där kunna få sina varor inom ett dygn efter beställningen.

Längre öppettider och tidigare pass

– Vi har öppet längre på kvällarna så att folk ska kunna plocka längre. Och en del har fått tidigarelagda pass så att de börjar vid tre på morgonen. Allt är frivilligt. Men om det fortsätter så här i månader kan det nog bli för stressigt, säger Louise Sjöberg.

De flesta ville inte använda signeringsplattan, eftersom de inte ville röra samma saker som kunderna.

Mathems vd Johan Lagercrantz håller med om att trycket har ökat.

– Vi tar in extra hjälp och effektiviserar där vi kan. Men det känns nog för många av våra medarbetare att det är extra starkt tryck nu, säger han.

Slipper träffa kunder för smittorisk

Sedan onsdagen har företaget nya, tillfälliga kundrutiner. Bland annat lämnar personalen numera matkassarna utanför dörren. Personalen ska hålla ett visst avstånd och undvika fysisk kontakt. De har också tillfälligt slutat leverera varor som nässprej som kräver att kunden identifierar sig med ID-handling.

Johan Lacercrantz, vd på Mathem.
Johan Lacercrantz, vd på Mathem.

– Vi skippar det då det inte är säkert för vare sig våra medarbetare eller kunder att vara så nära varandra, säger vd:n Johan Lagercrantz.

Chaufförernas huvudskyddsomud i Bromma Patrik Lindqvist tycker att de förändrade rutinerna är bra.

– Det känns som att företaget tar det här på allvar. Vi och ledningen fick många frågor från chaufförerna när coronaviruset tog skruv i Sverige. De flesta ville inte använda signeringsplattan, eftersom de inte ville röra samma saker som kunderna. Nu slipper de det, säger han.

Frågar om övertid och nyrekryterar

Enligt hans uppskattning levererar chaufförerna kassar till i snitt 26 kunder om dagen. De som jobbar sina vanliga scheman gör ungefär lika många körningar som vanligt. 

– Men företaget efterlyser om folk kan jobba över, och då blir det ju fler körningar för dem. Det är viktigt att övertid inte uppfattas som en order. Jag vet också att de fortsätter att anställa. Men just nu i den här explosionen så frågar de om fler kan jobba extra, säger han. 

Mathem har även utökat städrutinerna i leveransbilar, på lager och kontor. Det går också åt mer handsprit. 

När någon behöver vara hemma gör företaget individuella bedömningar av varje medarbetare. Beroende på hur situationen ser ut avgör de om den anställda ska få lön, sjuklön eller söka smittbärarpeng. 

Ökad belastning på flera onlinelager

På Icas e-handelslager i Jordbro ger Handels klubbordförande Joacim Dennerby en liknande bild. 

– Stressen ökade på golvet eftersom det var lite chockartat när ökningen kom. Det är svårt att räkna med detta i en prognos. Värst var det i fredags, nu börjar det plana ut mer. Vi valde att stänga inkommande order för att minska trycket och minska övertid för medarbetare, säger han.

Hoppas att du tyckte artikeln var intressant. Följ Handelsnytts nyhetsbrev för fler bra artiklar .