”Som ni förstår är vi inne i en väldigt svår och komplicerad period. (…) Detta innebär att vi avslutar er anställning hos oss. Detta är såklart otroligt tråkigt och inget som vi vill göra. Men vi måste följa direktiven vi får eftersom detta gäller samtliga Weekdaybutiker”.

Så står det i ett sms som skickades ut till alla Weekdays timvikarier i Stockholm under fredagseftermiddagen.  

– Jag har jobbat på Weekday ett tag och vi som jobbar där har en nära kontakt. Så det kändes konstigt att få beskedet på ett sms. Jag kände mig… oviktig och sviken. Det var ett fult sätt. De kunde ha ringt, säger en timvikarie som vill vara anonym.

Weekday: ”Alla fick veta samtidigt”

När Handelsnytt kontaktar Weekday svarar de att de sms:ade för att alla skulle få informationen samtidigt, och understryker att sms:et avsåg personer som funnits tillgängliga för extra-arbete.

– Om kommunikationen uppfattades som opersonlig är det givetvis väldigt beklagligt och det var aldrig vår intention, skriver Weekdays talesperson Karin Hagman i ett mejl.

Vikarien säger att hen inte haft några problem med arbetsgivaren tidigare, men att kollegor haft dåliga upplevelser.

– Folk har blivit uppsagda av märkliga anledningar, säger hen.

”Hur ska jag betala hyran?”

Bara på Weekday i Stockholm handlar det om ungefär 30 personer som nu blivit av med en viktig inkomst, enligt vikarien.

– Det här satte mig i en svår ekonomisk situation. Jag har varit beroende av att ha några arbetspass i veckan. Nu vet jag inte hur jag ska kunna betala hyran, säger hen.

De första tre veckorna i mars har 1 057 varslats i handelsbranschen, visar statistik från Arbetsförmedlingen. Enligt Handels har även omkring 15 000 timanställda blivit av med sina jobb.

– Jag förstår att alla företag har en kris nu. Det respekterar jag till hundra procent. Men det är problematiskt om så här många kommer vara arbetslösa nu. Det känns som en dyster framtid, säger vikarien.

Målet är att återanställa

Enligt Weekday är deras mål att kunna återanställa så många som möjligt när vindarna vänt.

– Det här är en unik situation och vi måste vara flexibla och ödmjuka inför att situationen kan förändras från en dag till en annan. Samtidigt måste vi löpande följa utvecklingen och anpassa oss. Oavsett kommer vi naturligtvis se till att följa de lokala lagar och regler som gäller, skriver talespersonen Karin Hagman till Handelsnytt.