Modehandeln drabbas hårt av restriktioner
Modehandeln fortsätter att ha det kämpigt under pandemin. I februari sjönk enbart skoförsäljningen med 27 procent.
– Ingen annan del av handeln är så beroende av mötet människor emellan, säger Svensk Handel.
Ett nära 27-procentigt ras för skohandeln. Klädhandeln tappar drygt 21 procent. Det är resultatet av Svensk Handels senaste månadsmätning av försäljningen i modehandeln.
Hälften av besökarna borta
Enligt branschorganisationen vittnar många handlare om ett besökstapp på upp mot 50 procent ute i butikerna.
Ett återöppnande av samhället är ett måste för att få i gång modehandeln igen, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
– Restriktioner som begränsar både besöken i butiker och det sociala umgänget har haft en kraftigt nedkylande effekt på kläd- och skohandeln.
– Ingen annan del av handeln är så beroende av mötet människor emellan, säger han i ett pressmeddelande.
Exempel på modeföretag som gått i konkurs under coronapandemin är Rabalder, Joy, Flash och Dea Axelsson. Fler kedjor har hyvlat personalens timmar, däribland Mq Marqet, Dressman, Kappahl och Åhléns.
Förra veckan kom nyheten att Nilson Group successivt planerar att stänga alla sina cirka 50-butiker i Sverige. I stället kommer ägaren att satsa på att driva vidare lågpriskedjorna Skopunkten och Din Sko.
Mäter återkommande försäljningen
Stilindex från Svensk Handel visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser. Försäljningssiffrorna jämförs med samma månad föregående år.