1. The Bodyshop

Under Black Friday-veckan skyltade Bodyshop-butikerna med statistik om relationsvåld i stället för reapriser. Kunder och företaget bidrar med donationer till organisationen ungarelationer.se som arbetar för att motverka våld i relationer. Det är andra året i rad kedjan stöttar organisationen på detta sätt.

2. Grandpa

Mode- och inredningskedja Grandpa valde förra året att säga nej till Black Friday för all framtid. Detta med motiveringen att man inte vill hetsa kunderna till att köpa saker de inte behöver.

– Vi undviker att pressa kunderna till köpbeslut de borde fatta utifrån rationella grunder, sa grundaren Jonas Pelz till Market.

Vi undviket att pressa kunderna till köpbeslut de borde fatta utifrån rationella grunder

Grandpas grundare Jonas Pelz

3. Lindex

Lindex hade förvisso en del erbjudanden under veckan – men valde i år att inte marknadsföra dem som Black Friday-deals. Deras beslut är en del i en trend att tona ner Black Friday, skriver ehandel.se.

4. Ikea

Ikea har på olika sätt försökt att göra Black Friday mer miljömedveten. 2019 valde man till  exempel att uppmärksamma rörelsen White Monday som syftar till att vi ska ställa om till återvinning och cirkulär ekonomi. 2021 hade Ikea bara erbjudanden på produkter med grön profil.

5. Dollarstore

Lågpriskedjan har tidigare år valt att ge bort delar av dagskassan under Black Friday till personalen. Dollarstore har behållit konceptet men valt att ändra dag.