Indragen semester: ”Arbetsgivarna har slimmat personalen för mycket”
Allt för tajt bemanning har lett till att många butiksanställda fått sina semestrar indragna. Den slutsatsen drar Handels efter rekordmånga frågor till medlemsjouren.
I bland händer det att arbetsgivare vill att anställda ska avbryta sin semester för att det har uppstått personalbrist.
Men under sommaren fick Handels fackliga rådgivning fler frågor än vanligt om indragen semester. I vanliga fall brukar den frågan komma sporadiskt, nu var det i stort sett dagligen.
– En gemensam nämnare är att det inte finns någon personal för att många blir sjuka. Arbetsgivaren har inte tagit höjd för det i planeringen, utan har slimmat personalstyrkan för mycket, säger Claes Larsson som är chef för Handels fackliga rådgivning.
”Beviljad semester ligger fast”
Medlemmarna undrar till exempel om chefen verkligen har rätt att kräva att de avbryter semestern för att de behövs på jobbet.
– En beviljad semester ligger fast. Så man har rätt att säga nej om chefen vill att man ska komma in och jobba. Men många ställer upp om de inte är bortresta, de är lojala.
Den som går med på att avbryta semestern har inte någon rätt till särskild ersättning som kompensation. Det är den vanliga lönen som gäller om man inte kommit överens om något annat.
– Det är många som frågar om det också. Tyvärr ringer de ofta för sent och undrar vad de kan få för ersättning. Det är en förhandlingsfråga, så egentligen kan man ha ett bra läge att kräva extra betalt. Men det sker inte per automatik, förklarar Claes Larsson.
Förlitar sig på minibemanning
Han säger att det både är stora och små arbetsgivare som verkar ha haft för tajt bemanning under sommaren.
– Ja, det är lite förvånande att det är en del stora livsmedelsbutiker som verkar ha bemannat alldeles för dåligt. Och de verkar ha glömt att det fortfarande är många som blir sjuka i covid, och då inte kan jobba. Då blir det problem eftersom det inte finns någon att ringa in. Man förlitar sig på minimibemanningen.