Att slänga. Länge var det en helt obestridd arbetsuppgift för anställda i handeln – lika självklar som att sköta kassan, ta hand om lagret eller sköta varumottagningen. 

För Andreas Sassart på Clas Ohlson på Väla har det alltid tagit emot. Han använder till och med ett specifikt ord – själsdödande.

– Det är helt vansinnigt hur det brukade vara. Att behöva stå och hiva saker i en container bara för att de reklamerats på ett felaktigt sätt, eller att tvingas kasta något på grund av en repa. Det har alltid stört mig, säger han. 

Mer miljömedvetna kunder

Hans irritation resulterade i tjat uppåt i företaget – något som tyvärr länge föll för döva öron. Det var bara så det var, fick han höra. Men i takt med att kunderna genom åren blivit allt mer miljömedvetna började något hända. 

Idag kan han titulera sig hållbarhetsambassadör för Clas Ohlson i Väla, en titel han delar med ett 40-tal andra anställda i kedjan.

– Det har liksom kommit pö om pö. Länge var det stopp när vi tog upp det. Vi fick inte ha reahörnor och liknande. Sedan hände något.

Andreas Sassart, hållbarhetsambassadör

Förändra invanda mönster

Anneli Hellman är klubbordförande i butiken. Hon tycker att mycket förändrades när man införde ett nytt intranät. Där diskuterades slit- och slängkulturen – nya förslag dök upp. Clas Ohlson lyssnade, tog åt sig, och började förändra tidigare invanda mönster.

– I dag jobbar vi med miljöfrågor på många olika sätt. Det kan vara att man ändrat paketeringen så att saker inte längre ligger i plast i flera led. Vi har reahörnor och jobbar med olika organisationer dit vi skänker saker som restas, säger hon.

Anneli Hellman Klubbordöfrande på Clas Ohlson på Väla i Helsingborg
Anneli Hellman, klubbordförande

Hållbarhetsambassadörerna spelar också en roll. Alla med titeln ses via länk då och då för att bolla förslag för att för arbetet framåt. Ett exempel som spånats fram att personalen numera tillåts att köpa demoex. 

Stort lager med reservdelar

Clas Ohlson har också ställt om genom att styra om sin lagerföring, berättar Andreas Sassart. Butiken i Väla är en av ett antal testbutiker som numera har ett stort lager med reservdelar – detta för att kunna laga produkter enklare.

Hittills har försöket varit en stor succé. Både hos kunderna, men också bland de anställda, säger Andreas Sassart. 

– Att enkelt kunna hjälpa kunden att byta ut knivarna i stavmixern, i stället för att de ska slänga den, det känns hoppfullt. Det gick så bra att allt tog slut på lagret på bara några dagar.

”De skryter alldeles för lite”

Att Clas Ohlson nu är på rätt väg är både Andreas och Anneli eniga om. En sak skulle de dock önska av företaget – att de faktiskt skyltade mer med sitt miljöarbete. 

– Jag tycker att de skryter alldeles för lite om vad vi gör. Vi får gå miljöutbildning, vi har en hållbarhetsgrupp, hållbarhetsambassadörer och vi samarbetar för att fasa ut produkter som reklameras mycket. Företaget jobbar i alla led nu. De borde kunna lyftas upp mer, säger Anneli Hellman.

6 saker att börja med

Minska emballage – våga ifrågasätt onödig plast!

Ställ krav på fossilfria bränslen vid leveranser.

Inför reahörnor på skadade och reklamerade varor.

Jobba med svinn, både synligt och dolt.

Inled samarbeten med lokala hjälporganisationer – skänk överblivna varor.

Starta hållbarhetsgrupper – med ambassadörer som ska ha extra koll på miljöfrågor.