Sent i torsdags förra veckan drabbades en av a-kassorna av ett intrång i IT-miljön. Eftersom a-kassorna har gemensamma datasystem stängdes alla ner av säkerhetsskäl. Under måndagen gick det fortfarande inte att logga in på Mina sidor på Handels a-kassas hemsida för att söka ersättning eller lämna in tidrapporter.

Kim Sandberg är kassaföreståndare och verksamhetsansvarig på Handels a-kassa.

Vad vet ni om det som händer?

– Våra system är stängda som en säkerhetsåtgärd. De har inte blivit direkt drabbade, utan är stängda just för att vi inte ska drabbas. Nu jobbas det med att försöka få upp systemen igen så fort som möjligt, under kontrollerade former.

A-kasseersättningen betalas ut på torsdagar, hur blir det den här veckan?

– Vi hoppas att pengarna ska kunna betalas ut nu på fredag i stället för på torsdag, till alla som registrerat sin tidrapport. Det är ingen garanti men vi hoppas på det. De som inte har hunnit registrera sin tidrapport kommer få pengarna nästa vecka i stället. Förhoppningsvis tidigare än torsdag (15:e december, reds.anm), men vi vet inte säkert om det går.

Går det att få pengarna tidigare om man inte klarar sig annars?

– Det kan förstås vara tufft om man behöver pengarna nu. Vi kan ibland göra undantag, manuellt, men det förutsätter att vi kommer åt våra system – så det är en väg vi helst inte tar just nu. Vi har våra telefontider, och det är bara att ringa och höra sig för hur det går. Men var beredd på längre väntetider.

När fungerar det att logga in på Mina sidor igen?

– Det ser hoppfullt ut, så jag skulle säga någon gång nu under veckan.

Har ni varit med om någon cyberattack tidigare?

– Nej, vi har aldrig varit med om en sådan här situation förr. Nu lyckades vi ändå förhindra något värre, och kommer dra lärdom av det här.