– Det känns som att det inte händer någonting i frågan. Upplands Bro kommun lovade ju arbetsgivarna att kollektivtrafiken skulle fungera när lagren etablerade sina verksamheter i Brunna, säger Nicole Pettersson, ordförande i lokala Handelsklubben på Icas lager i Brunna.  

Pendelkaoset för de tusentals lagerarbetare som arbetar i Brunna, nordväst om Stockholm, fortsätter. Än har kommunen inte löst problemet med de överfulla bussarna och de otillräckliga avgångarna.  

Nicole Pettersson ställde nyligen politikerna i Uppland Bro till svars. Vid kommunfullmäktige i april tog hon upp frågan om kollektivtrafiken. Svarade gjorde kommunalrådet Hans Åberg (L).  

Nicole Pettersson
Nicole Pettersson, klubbordförande Icas lager i Brunna

– Det är ju en väldigt allvarlig fråga och vi känner oss betryckta över att det inte fungerar. Där kanske vi kan titta på alternativa lösningar, för uppenbarligen får vi inte det stödet vi behöver från SL och Nobina, svarade kommunalrådet Hans Åberg (L) när frågan om kollektivtrafiken togs upp. 

”Kommunen måste engagera sig mer”

Enligt kommunalrådet har kommunen haft kontinuerlig kontakt med de berörda parterna och till viss del även utökat busstrafiken. Men Nicole Pettersson är inte nöjd med svaret. 

–  Frågan om bussarna verkar mest kastas runt som en boll på måfå mellan SL, kommunen och Nobina som kör bussarna. Kommunen måste engagera sig mer och se till att Region Stockholm tar tag i problemet. 

Kommunalrådet Hans Åberg(L) svarade också att kommunen stödjer att arbetsgivarna själva ordnar med skyttelbussar från Kungsängens station till arbetsplatserna. Det är något som klubbordförande inte tycker håller i längden. 

–  Det är ju klart att de vill det, då slipper ju kommunen betala. Men problemet är ju också att pendeltåget till Kungsängen station fortfarande slutar gå för tidigt på kvällen och börjar för sent på morgonen för oss lagerarbetare. 

En bild över parkerade bilar som står i Brunna industriområde.

Dåligt skött av kommunen

I skrivande stund planerar arbetsgivarna på lagerområdet att skicka in en ny skrivelse till kommunen. Nicole Pettersson känner dock ingen större förhoppning att kommunen ska komma med en lösning.

– Det hela verkar rätt dåligt skött av kommunen. Man har spenderat massor av pengar på infrastrukturen för att bussar ska gå hit, men så visar det sig att vägarna inte är dimensionerade för bussarna. Nu verkar det som att kommunen tycker att arbetsgivarna ska lösa situationen med egna skyttelbussar. Man går ju emot det man lovat företagen och hur man rimligen bör behandla oss tusentals personer som arbetar där.