Redigeraren Niklas Wennergren var den stora vinnaren på Fackförbundspressens årliga prisutdelning. Han var nominerad till tre priser och vann två av dem. 

Priset för bästa redigering fick han för reportaget ”H&M-andan är död”. I juryns motivering står det:

”Med typografiska detaljer och stor kunskap har reportaget redigerats fint både i print och på webben. Hantverket har också utförts med lera och pensel.

Logotypen känner vi alla igen. Inget varar för evigt och en relation som tar slut väcker känslor. Ibland så starka att de krossar hjärtan.” 

– Det är så jäkla kul att få jobba på en arbetsplats där det finns tid till så här ambitiösa redigeringslösningar – och man uppmuntras att lägga ner den tiden. Anna och Lisa gjorde ett fantastiskt jobb med att få H&M-medarbetarna att våga öppna upp och berätta och det är en otroligt stark text, då känns det extra bra att kunna matcha den ambitionsnivån i redigeringen, säger Niklas Wennergren. 

Omslaget till den prisvinnande redigeringen.

Här kan du se hela redigeringen via Handelsnytts e-tidning.

Bästa grepp för omslag om dödligt våld

I kategorin ”bästa grepp” prisades Niklas och Handelsnytt för omslaget och sociala medier-reelen om hur det dödliga våldet påverkar de butiksanställda som hamnar mitt i skottlinjen. 

– Det jag minns starkast är hur alla gick igång på idén. Då vet man att man är något bra på spåren. Sedan var det verkligen ett lagarbete att få omslaget att bli verklighet. Alla bidrog med att samla in meddelanden – Staffan, Anna, Lisa, Anni och vår fotograf Johan Bävman i Malmö, säger Niklas. 

Staffan Julius, reportern som gjorde granskningen om butikerna och våldet, lyfter också samarbetet. 

– Att få jobba med Niklas är fantastiskt. Med förbluffande kreativitet lyfter han vår journalistik till oanade höjder. Extra roligt var att hela redaktionen hjälptes åt för att förverkliga Niklas vision. 

Bild på omslag med många chattmeddelanden.

Juryn skriver i sin motivering att ”Årets grepp lämnar ingen oberörd. Med smart tänk och en genialisk idé som till synes kan verka enkel har den här redaktionen lyckats skapa något helt nytt, och resultatet är slående.”

Julrim bästa kommenterande text

I kategorin bästa kommenterande journalistik vann Handelsnytts krönikör Helene Björkman för sitt julrim från personalen.

Juryn skriver bland annat ”På ett stilsäkert och unikt sätt bjuds vi över tröskeln till platsen för yrket.”

– Det här julrimmet skrevs i uppgivet raseri klockan tre på natten en rutten tisdag i november, i ett försök att belysa julhandeln ur den handelsanställdes perspektiv på ett både roligt och realistiskt sätt, säger Helene Björkman, som vinner priset för andra gången.

Läs fler av Helene Björkmans krönikor här.

”Drivs av att ge röst åt våra läsare”

Handelsnytts chefredaktör Helena Rönnberg: 

– Jag är såklart jätteglad och stolt, det är rekord för oss att vinna tre av fyra nomineringar. Vi drivs av att ge röst åt våra läsare. Så det känns fint att Handelsnytts journalistik prisas, det betyder att vi gör saker som berör. 

Handelsnytt var också nominerad i kategorin bästa berättande journalistik för reportaget ”H&M-andan är död”.

LO Mediehus hade också nomineringar i kategorierna bästa fotografi (Arbetet och Sekotidningen) och bästa grepp (Arbetet). 

Vinnare i samtliga kategorier av fackförbundspressens journalistpriser 2023

Bästa redigering:
Niklas Wennergren, ”H&M-andan är död”, Handelsnytt.

Bästa grepp:
Handelsnytt: Omslaget till Handelsnytt 6-2023 samt sociala medier-reel.

Bästa kommenterande journalistik:
Helene Björkman, ”Ett julrim från personalen i handeln i jul”, Handelsnytt.

Bästa illustration:
Mattias Käll, ”In i kaklet”, Hotellrevyn.

Bästa fotografi:
Anders Andersson, ”När tandläkaren kommer hem”, Tandläkartidningen.

Bästa förklarande journalistik:
Cenneth Niklasson, ”Material till skruvade priser?”, Byggnadsarbetaren.

Bästa berättande journalistik:
Marie Ström, ”Vi ska ligga 10-15 år före och nosa”, Läkartidningen.

Bästa avslöjande:
Johanna Edström och David Lundmark, ”Sanningen om sprängdåden”, Dagens Arbete.