De poddar om Maxi på betald arbetstid
De forna ärkefienderna blev bästisar på Maxi-golvet i Motala. Nu poddar de om kundmöten, jobbintervjuer, PLU-koder och det ständiga korvproblemet i butiken.
Ett återkommande klagomål från kunderna på Ica Maxi i Motala är att korvbröden och korvförpackningarna kommer i olika antal. Det blir alltid några bröd över. Men är det verkligen de butiksanställdas fel?
Det är ett av ämnena som diskuteras i Maxi-podden som görs av Paulina Jonsson och Lisa Ohlson på Ica Maxi i Motala. En annan historia är festen där de tävlade med en annan butiksanställd om vem som kunde flest PLU-koder. Med podden vill de visa upp hur det är att jobba på Maxi.
– Vi lyssnar båda på mycket poddar och började skämta om att starta en podd om jobbet. Tillslut tog vi tag i det och spelade in ett pilotavsnitt som vi sen pitchade till Ica. Det finns inget liknande så det är en helt ny grej, säger Paulina Jonsson.
Får inte snacka skit
Ica nappade och nu får de podda på betald arbetstid. Det tar ungefär en dag att spela in ett avsnitt. De får prata om vad de vill men får inte snacka skit och inte svära.
– Vi är måna om att jobba med Ica och är inte fristående på det sättet. Men vi har ganska fria händer och gör det för att vi är Ica-nördar. Då måste vi få göra vår grej för att det ska bli bra.
Vi var ovänner i den där åldern när det var mycket killar och konkurrens
Att det överhuvudtaget skulle bli en Maxi-podd var det nog ingen som trodde för ett par år sedan. Paulina och Lisa var ärkefiender under tonåren. När Lisa skulle börja på butiken och det gick upp för Paulina att hon skulle vara tvungen att ha henne på upplärning en vecka gick hon till chefen och sa att hon vägrade.
– Vi var ovänner i den där åldern när det var mycket killar och konkurrens. Vi tyckte verkligen inte om varandra. Men jag blev överkörd av chefen och var tvungen att lära upp henne ändå. Det var väl tre år sedan och sedan dess sitter vi nästan ihop, säger Paulina Jonsson.
Kommer från Maxi-familj
Hon har jobbat på butiken i sju år och kommer från en ”Maxi-familj”. Mamma, pappa och brorsan är hennes kollegor.
Många av deras lyssnare är kunder och kollegor.
– Vi får mycket härliga kommentarer, att många tycker att vi är sköna att lyssna på. Jag var inte riktigt beredd på att kunder skulle komma fram och berätta att de lyssnar på våran podd, men det är kul.
Än så länge har det blivit fyra avsnitt med över 2 000 lyssnare. Alla är inspelade på hemmaplan men nyligen var de ute på sin första miniresa till Västerås för att prata om online-handel. Tanken är att de ska åka runt på fler ställen i landet och podda om livet inom Ica.
Fler anställda i rampljuset
Många butiksanställda dyker upp mer eller mindre ofta i sociala medier och gör reklam för sina butiker. Här är några förutom Maxipodden som tagit steget längre. Gör ni något som är lite över det vanliga på jobbet? Tipsa oss så fyller vi på listan!
Johanna och Janna på Ica Hagsätra
Johanna Sjöholm och Janna Pikkarainen på Ica Hagsätra i Stockholm har gjort flera Facebook-filmer som bygger på sketcher från butiksgolvet.
”Vi har vild fantasi och motiverar och pushar varandra. Den ena kan komma på en galen idé och den andra finjusterar den. Det blir en personligare och varmare känsla när vi i personalen är med i filmerna”, säger Johanna Sjöholm.
Energidrycks-Kalle på Ica Nära Docksta
”Det är många butiker som satt en åldersgräns på 15 år för att få köpa de här godingarna. Men inte vi på Ica Docksta. Vi, vi kör 18!”
Det är budskapet som Kalle Jungell, butiksanställd på Ica Nära Docksta, levererade på butikens Facebooksida. Filmen där Kalle sitter och trummar på en radda med energidrycksburkar lades ut i samband med skolstarten förra året och har setts av över en halv miljon människor.
Ica Ljung
Personalen och handlarna på Ica Nära Ljung har blivit rikskända för sina roliga Youtube-filmer.
”Låt oss hjälpa dig när dagen är tung, gör som oss handla och sjung” är deras slogan och nog sjungs det i butiken så det står härliga till.
Coop Records
Det började med en back skivor vid fiskdisken, växte till en kreddig vinylavdelning med miljonomsättning, och landade i en helt egen rockfestival. Butiksanställda Simon Edmark och Martin Kristenssons passion för musik har fått lysa på Coop Forum i Visby.
The facking generation
Alexandra Östhed, ungdomsaktiv på Handels i Jönköping, såg en glipa i utbudet – fackpoddar för unga. The facking generation föddes – ”En podd om livet i allmänhet, ungas arbetsmarknad och facklig kamp". Hon gör den tillsammans med Christina Cato och Daniel Söderberg Talebi.