Helen Strandberg Klubbordförande, Jysk Svågertorp.

– Min bild är att Jysk utåt gärna säger att det är bra och att man lyssnar på facket och skyddsombuden, men att verkligheten är en annan. Vi har varit underbemannade det senaste året vilket har lett till att det är väldigt stressigt och att många mår dåligt. Det enda vi diskuterat är hjälpmedel. I övrigt har Jysk inte pratat arbetsmiljö eller viteskraven alls här.
– Vi är en av Sveriges största butik och har ett jättestort lager. Vi är också en hub-butik och får ta emot alla returer från online vilket gör att gångarna är fulla med varor som vi inte vet vad vi ska göra med. Man kommer inte fram. Ska man ta ut en grej till en kund måste man möblera om fem pallar.

Bild: Privat.

Erik Söderlund Förtroendevald, Jysk Umeå.

– Min känsla är att det har blivit bättre på många håll inom Jysk, men att det också beror mycket på chefsbyten. Hos oss går det åt rätt håll och hjälpmedel har vi gott om. Samtidigt finns det mycket kvar att jobba med. I slutet av januari ska vi få hit 120 pallar med trädgårdsmöbler. Mitt i snökaoset i norr. Arbetsmiljömässigt är det inte toppen direkt. 

Bild: Privat

Emma Olsson Skyddsombud, Jysk Skövde.

– Vi är väldigt underbemannade och saknar chef sedan i somras. Den senaste orkade bara några månader, sedan blev hon sjukskriven. Sommaren var kaotisk. Nu är det bättre. Vi har utbildningar om ergonomi, och introduktion för nya. Men det är mycket jag som ligger på om det. 

Bild: Privat

Marie Lindgren Skyddsombud, Jysk Borås.

– Efter sommarsemestern i juli var det så kaosigt att vår ombudsman ville stänga butiken. Sedan dess har vissa delar blivit bättre, till exempel har vi fått nya pallstegar. Men pallarna från centrallagret är fortfarande väldigt höga när de kommer. Jag förstår inte varför de inte kan packa dem lägre. Dessutom har jag fortfarande inte fått någon ergonomiutbildning som de påstår, och vi fortsätter att vara underbemannade. Vi saknar även butikschef. 

Bild: Anna Sigge