I spåren av pandemin ekar många gallerior tomma. Nya idéer krävs för att behålla kunderna. Till flera köpcentrum kan kunderna nu ringa och få någon annan som shoppar åt dem. En av dem är Maria Wiberg, som i vanliga fall håller event genom sitt företag Stockholmsmarknader.

Hur fungerar tjänsten?

– Till exempel kunder i riskgrupper ringer eller mejlar till oss och berättar vad de vill köpa. Vi letar reda på varorna i de olika butikerna och handlar dem. För butikerna blir det som vanliga kortköp. Sedan meddelar vi kunden summan och den swishar oss. Därefter cyklar vi eller transporterar oss på annat sätt till kunden och lämnar varorna utanför dörren, kliver bak några steg och meddelar att vi är där. Vi är noga med den sociala distanseringen.

Vad beställer kunderna mest?

– Det är en hel del mat och böcker. Men vi har också märkt att det är många som beställer hemma-mjukbrallor, godis och kopieringspapper. Tydliga tecken på coronashopping, haha! Men det kan vara allt möjligt. Det kan vara någon som lämnat glasögon på lagning före coronakrisen och som nu inte kan hämta dem. Eller som häromdagen när vi lastade bakluckan full med hö till någons husdjur. Senast levererade jag skaldjur till Trångsund och en trerätters middag till Bromma.

Hur är det att shoppa åt andra?

– Det är väldigt givande. Kunderna är så oerhört tacksamma. En gammal dam hade förberett vår ankomst genom att tejpa upp en papperspåse på dörren. I den hade hon lagt en vackert textad lapp och en peng som dricks. Vi hade inte hjärta att tacka nej, men kan inte ta emot pengarna, så vi skänkte dem till Stadsmissionen.

– Detta ger social kontakt jämfört med att köpa på nätet. Att handla är dagens happening för många. De saknar att kunna slänga några ord med personen i kassan. Nu gör de det med oss istället, även om vi står några meter bort. Så det är ett mysigt jobb på det sättet.