Hälften av frisörföretagen kan försvinna inom fyra månader, enligt branschorganisationen Frisörföretagarnas undersökning Frisörbarometern. På Klippkompaniet i Karlshamn går det förhoppningsvis inte så illa, tror frisören Gitte Ejdetjärn som jobbar där. Men utgifterna ses över.

– Det är ett litet företag så vi behöver pussla från alla håll för att det ska gå ihop. Vi tar till exempel inte in stora lager med produkter nu, utan köper bara på oss det vi måste ha för tillfället, säger Gitte Ejdetjärn.

”Spontankunderna är färre”

I februari trodde nästan alla frisörföretagare att omsättningen skulle öka eller bli ungefär samma under 2020 som året innan. Två månader senare, efter att coronakrisen slagit till, tror 92 procent att resultatet kommer att minska i stället. 34 procent svarade att det kommer att minska kraftigt.

Gitte Ejdetjärn jobbar på Klippkompaniet i Karlshamn.

– Det är lugnare i salongen än vanligt. Jag och en till har våra modiga stamkunder som kommer hit i alla fall. Men de lite nyare frisörerna har fler spontankunder, och de har blivit färre, säger Gitte Ejdetjärn.

70 procent har permitterat personal

70 procent av frisörföretagarna har korttidspermitterat personal, enligt frisörbarometern. Drygt 15 procent har sagt upp anställda. Det är också många, nästan en fjärdedel av de svarande, som vill permittera men som inte lever upp till kraven för det och därmed inte kan.

På Klippkompaniet har två av de fem frisörerna på salongen gått ner i tid genom permittering. Gitte Ejdetjärn jobbar deltid sedan tidigare och har frivilligt ändrat sitt schema så att de inte blir för många på jobbet samtidigt.

– När vi är tre som jobbar i salongen blir det nog fem meter mellan kunderna. Vi har en väldigt lång lokal, säger Gitte Ejdetjärn.

Hälften har glest mellan kunderna

Att ha glest mellan kunderna i salongen är en vanlig åtgärd bland frisörerna. Ungefär hälften har glesat ut enligt frisörbarometern. Lika många har satt upp lappar med information. En femtedel har möblerat om och 12 procent har placerat kunderna i separata rum. Några har tagit bort tidningarna och ett fåtal har stängt salongerna.

På Klippkompaniet sitter kunderna flera meter från varandra.

På Klippkompaniet har frisörerna skaffat visir.

– Vi har en del modiga kunder över 80 år som är mer oroliga över att de är olydiga mot sina barn än att bli smittade. När de kommer kan vi ta på oss visiren för att lugna ner både dem och deras barn. Vi använder dem även när vi gör ögonbryn till exempel. Då har vi handskar också, för då rör vi ju vid deras ansikten, säger Gitte Ejdetjärn.

Lite måste man få glittra

Gitte Ejdetjärn

Hon har tagit till ytterligare modeåtgärder på grund av coronaomständigheterna.

– Vi frisörer älskar ju blingbling och har det gärna från topp till tå. Men när jag jobbade på infektionsavdelning förr lärde jag mig hur mycket bakterier/skit som fastnar där. Så nu har jag inga ringar på mig när jag jobbar. Men jag har bling på bröstet och på skorna. Lite måste man ju få glittra.