Dagligvarukedjornas kundklubbar har helt plötsligt seglat upp och blivit en het potatis. I vintras blev reaktionerna starka när Ica gjorde om sitt poängsystem. Nu har turen kommit till Hemköp.

Varför då kan man undra? Jo för att kedjan valt att ge mer poäng till kunder som konsumerar hållbara val så som grönsaker, frukt och baljväxter. Detta framför till exempel kött.

Symbolpolitik och surgubbar

Tilltaget har väckt både ros och ris i sociala medier och på ledarsidor. Vissa pratar om symbolpolitik och uppfostrande klimatpekpinnar. Andra hyllar initiativet och talar om kritikerna som ”arga surgubbar”.

Vi frågade Hemköps kundklubbschef Marcus Nyman hur kedjan ser på allt ståhej:

Var ni beredda på detta?
– Att det skulle engagera var vi beredda på men det här överträffar våra förväntningar. Det är positivt att frågor om hållbara val diskuteras och vi hoppas att Klubb Hemköp kan vara en del i att lyfta hur enkla val kan göra stor skillnad för både klimat och hälsa.

Att det skulle engagera var vi beredda på men det här överträffar våra förväntningar.

Marcus Nyman, kundklubbschef på Hemköp.

Hur har reaktionerna varit i kassan? Har de anställda fått mycket respons?
– Det är roligt att se hur klubben tas emot. Vi har fått mycket positiv respons i våra butiker och vi ser också att antalet nya medlemmar ökat de här dagarna.

Hur kom ni på den idén?

– Två saker stack ut när vi frågade våra kunder vad de ville ha i en kundklubb – personliga erbjudanden och att bli belönade för hållbara val.

– Just nu ger vi dubbla poäng på alla färska frukter och grönsaker och poäng vid val av våra miljövänliga digitala kvitton. Därtill får alla kunder som kvalificerat sig även personliga erbjudanden på ett antal utvalda varor.

Kan ni förstå dem som tycker att de blir ”tvingade” att äta grönt?
– Det finns inget tvingande i Klubb Hemköp utan bara uppmuntran och inspiration för att handla mer av det som är bra för både hälsa och klimat.

– Samtidigt ger vi precis som tidigare poäng för alla inköp, och här verkar en del ha missförstått att de som handlar kött inte skulle få poäng, vilket alltså inte stämmer.

Här verkar en del ha missförstått att de som handlar kött inte skulle få poäng, vilket alltså inte stämmer.

Vad tänker ni att det ska ge för miljövinster? Kommer ni mäta på något sätt?
– Syftet med att ge extra poäng är att stimulera hållbara val lite extra. Vi hoppas att fler lägger till några extra grönsaker på tallriken för både den egna hälsans och klimatets skull. 

Varför reagerar folk så mycket på kundklubbar tror du? Det var samma med Ica i våras.
– Mat och hållbarhet engagerar och kanske lite extra om man är medlem i sin matbutiks kundklubb. Med tanke på att det var länge sedan vi gjorde om klubben är det inte oväntat att det väcker reaktioner, vi är glada för att ha så engagerade kunder.