Var det ensidigt fokus på lönsamhet som drev fram händelsen på Hemköp Mörby?

Efter mina år på två Vivobutiker i Stockholm trodde jag att det bara kunde bli bättre när Hemköp tog över. Med den stora kedjans resurser skulle de värna balansen mellan lönsamhet och mänsklighet.

Nathalies upplevelse som beskrivits i Handelsnytt nr 7 visar en helt annan bild. Ta nu ert ansvar Hemköp! Låt den externa utredning som ska tillsättas granska även andra butiker. 

Undersök om det råder tystnadskultur bland medarbetarna i stället för tystnadsplikt hos chefer. Hur vanligt är det att det slickas uppåt och sparkas nedåt?

Många är vi som nu ser Handelsnytt som ett möjligt språkrör i hopp om upprättelse.

Rädslan att förlora jobbet gör att många inte vågar vända sig till någon i sin butik eller kontakta HR på huvudkontoret.

Fackliga representanter, avlönade av Hemköp, kan också behöva en extern utredning.

Då handeln är många ungdomars första kontakt med arbetslivet har företag som Hemköp ett stort samhällsansvar. Men även facket måste sköta sina åtaganden, speciellt mot ungdomarna som annars lätt utnyttjas.

Alla har inte ork eller mod att ifrågasätta – men kanske kan det ändras nu. Lyssna och ta till er kritiken. Se över medarbetarsamtal, schemafrågor, pottfördelning, skyddsombud, ledarskap, konflikthantering, personalomsättning.

Branschen sköts av människor som möter människor. Världen kan inte skötas av robotar. Tänk om det mänskliga är mest lönsamt.

Monica Suneson
Butiksmedarbetare på Hemköp