Frågorna fackförbunden ska ställa sig menar Maria Zackariasson är: Varför vill vi ha med unga och ”vad ska vi ha dem till”?
– Visst det finns objektiva saker som säger varför unga borde vara med i facket men om facket vill göra sig begripligt måste de först veta varför de vill ha med unga. Ska de vara passiva betalande medlemmar eller aktiva engagerade medlemmar? säger Maria Zackariasson, som är professor i etnologi vid Södertörns Högskola.

Tre saker är avgörande

Unga människor är en heterogen grupp. De är helt enkelt olika. Även här måste facket tänka till, menar Maria Zackariasson: vilka är det som de vill nå? Varför just dem?
– Generellt finns det framför allt tre saker som spelar roll när unga engagerar sig. Att bli tillfrågad, att det är meningsfullt och att det ger en social samhörighet, kompisar är viktigt.

Hur vuxna pratar om facket och vilken roll det spelar för dem i vardagen kan också ha betydelse för om det uppfattas som relevant för unga.
– Det gör skillnad att höra sina föräldrar vid middagsbordet prata om den kamp de för i facket. Samhällsdeltagande tenderar att ”gå i arv” så att säga.

”Jag hade behövt ett fackförbund”

I en intervju med den amerikanska tv-stjärnan Oprah Winfrey berättade Meghan Markle (gift med den brittiska prinsen Harry) om livet – jobbet – i kungahuset. Hon sa att hon hade behövt ett fackförbund. ”I mitt gamla jobb fanns facket som skyddade en”, sa hon.

Budskap sprid i hastags

I dag sker samhällspåverkan och förändringsarbete inte alltid i en tydlig form som en organiserad förening utan genom flera olika röster och aktörer. Budskapet kan spridas via hastags som #blacklivesmatters och #metoo. För att inte nämna klimatengagemanget som Greta Thunberg inspirerat till.
– Denna typ av engagemang är svårt att skapa uppifrån. På samma sätt som det kan vara svårt för vuxna att få något att framstå som ”ungdomligt” ur de ungas synvinkel.

Här kan influencers, debattörer och kändisar som prinsessan Meghan Markle vara någonting för facket att spinna vidare på, tänker Maria Zackariasson.
–  Men få kan nog identifiera sig med henne även om det kan ha relevans att till och med en prinsessa behöver facket. Unga lyssnar på förebilder som influencers om de kan känna igen sig, om det har en relevans för dem. Facket ska framför allt ta unga på allvar och lyssna på dem.

”Det är inte coolt – det är smart”

Niclas Lövkvist som är grundare av PR-byrån Agency menar att kändisar absolut kan vara en väg att nå unga kvinnor. Bara inte Meghan Markle.
– Hon har ett extremt privilegierat liv fjärran från många. Att ropa på facket i hennes position framstår som bortskämt och gnälligt.

Kändisen måste vara en person att relatera till – och ha en relevant berättelse.
– Hur var livet innan personen blev känd? Många av dem har säkert jobbat i butik. Kanske ångrar de att de inte var med i facket? Kanske fick de hjälp av facket. Fackförbunden ska använda berättelsen som unga kan identifiera sig med och snacka med kompisarna om.

Så når facket unga kvinnor

Niclas Lövkvist grundare av PR-byrån Agency

• Hitta en person som många av de unga medlemmarna eller potentiella medlemmar följer i sociala medier eller relaterar till.
• När en facklig representant ska uttala sig i media kan det vara en idé att låt det vara en person som är så pass nära målgruppen att unga kvinnor lyssnar.
• Försök absolut inte vara hipp och trendig. Var relevant i stället.

Bild: Privat

Maria Zackariasson Professor i etnologi vid Södertörns Högskola.

• Fråga dem!
• Gör det meningsfullt att vara med – låt dem ta plats och påverka.
• Skapa ett socialt sammanhang för just unga– vänner och samhörighet är viktigt för unga.

Bild: Anna Hartvig