Hallå där Lidl! Ni har alltså släppt ett album med butiksljud på Spotify. Största hiten verkar vara ”Blippar varor i kassan” med drygt 58 000 lyssningar. Vad är det som lockar?

– Det tror vi är för att alla kan relatera. Och för att det är ett ljud som i sig låter oansenligt men som ändå målar upp levande bilder av all god mat inhandlad på Lidl som snart följer med hem. 

Hit nummer två är ”En timmes atmosfärsljud” med 21 000 lyssningar. Den är mer svårgreppbar. Lite noise/ambient så där.

– Tanken var precis som du säger att vara atmosfärskapande, nånting som kan fylla ut och skapa stämning i ett rum utan att kräva all uppmärksamhet. Inte lika tydlig refräng och mer häng än dans. 

Andra tracks är ”Fylla plastpåse med frukt och grönt”, ”Kundsnack min syrra fyller år” och ”Färskpotatis”. Nån som sticker ut för er del?

– ”Automatisk brödskivare” är en favorit, utan tvekan. Den har en rytm och en mångfacetterad ljudbild som platsat på vilken Einstürzende Neubauten-platta som helst. 

Skämt åsido. Varför i all sin dar har ni gjort detta?

– Albumet är framtaget i samband med en stor kampanj – Lidl Micromarket – där deltagare fick allt de behövde för att öppna en alldeles egen liten butik i hemmet. Massor av mat förstås, men också butiksskyltning, personalkläder och så Lidl-albumet för att skapa rätt atmosfär i hemmet.

Italienska journalister har kallat det för ”det mest avantgardistiska konceptalbumet i världshistorien”

Gabriella Goldman, kommunikationsdirektör på Lidl Sverige

– När pandemin bröt ut fick kampanjen pausas, så istället blåste vi liv i albumet. Vi har fått uppmärksamhet från stora delar av världen. Allt från italienska journalister som kallat det för ”det mest avantgardistiska konceptalbumet i världshistorien” till tysk TV där det figurerade som fråga i en game show. 

Hur funkar det med royalties och sånt?

– Det tillfaller givetvis artisten Lidl själv. Vi har också räknat på hur mycket albumet dragit in sett till räckvidd och annonsvärde. Det handlar om ett estimerat värde på över 100 miljoner kronor.

Live-gig då? Kan vara svårt i pandemitider, men vaccinet är ju på rull. 

– Ljuden kan upplevas live i drygt 200 Lidl-butiker runt om i Sverige, varje dag. Gratis entré. Men fortsätt gärna hålla avstånd, pandemin är inte riktigt över ännu.

Fotnot: Inspelningen skedde i Lidls butik på Folkungagatan i Stockholm.

Sugen? Lyssna nedan!