Hyvlingsvåg i modehandeln: ”Stämningen hos oss är hemsk nu”
Coronapandemin har satt fart på hyvlingen, särskilt inom modehandeln. Det bekräftas av en undersökning från Handels.
– Alla får det lite sämre och pekar på varandra i stället för att säga ifrån, säger drabbade Andrea.
I drygt åtta år har Andrea arbetat på en skönhetskedja i en av Sveriges storstäder. Trots att hennes arbetsgivare nyttjat både korttidsarbete och andra företagsstöd under pandemin ansåg de att det inte räckte för att få ihop ekonomin.
Bara att tugga i sig
I oktober fick Andrea och hennes kollegor beskedet att deras anställningar skulle hyvlas.
– Vi fick höra att de har rätt att göra så enligt las och att det bara var att tugga i sig, berättar Andrea, som egentligen heter något annat.
– Det kändes okänsligt och hårt när man kämpat och krigat för dem i så många år.
Exempel på företag som hyvlat under pandemin
- MQ Marqet
- Kappahl
- Åhléns
- Dressman
- Cubus
- Media Markt
- Kicks
- Akademibokhandeln
Andrea blev av med nästan en arbetsdag i veckan. Andra förlorade tio timmar och vissa så mycket som 15 . Det värsta är att det fanns så lite rättvisa och logik i hur man drabbades, menar hon.
– Det är en taskig sak att säga kanske. Men det hade varit bättre om man sagt upp en eller två personer. Då hade man i alla fall förstått det.
Johan i klädbutiken – måste ha två jobb
I en annan del av landet arbetar Johan på en välkänd klädkedja. För honom har hyvlingen haft ännu större konsekvenser. För att få klara sig måste han nu ha två arbeten. Ändå får han höra av sin arbetsgivare att han ska vara tacksam.
Han har trots allt kvar 24 timmar i veckan, hans kollega fick ju bara behålla sju.
Det är bara ruiner kvar av en anställning. Bara små, små droppar
– Det spelade ingen roll om man hade arbetat länge, eller hade specialkunskap. Alla utom butikscheferna fick sänkt anställningsgrad. Nu jobbar jag främst fyratimmarspass mitt på dagen för att täcka för chefens lunch, säger Johan, som också han heter något annat i verkligheten.
Med sina 20 år inom företaget minns han etableringstiden och de efterföljande rekordåren. Då var kedjans reklam var synlig överallt. Butiken var full med kunder.
Stänger vid sjukdom – har inte personal att täcka upp
I dag är affärerna en skugga av det. Butiken får inte ens ringa in extrapersonal om någon är sjuk. I stället sätter man upp en lapp på entrédörren: ”Stängt på grund av sjukdom”.
– Vi har i praktiken personer som nu har entimmeskontrakt. De kommer bara in några timmar under lönehelgerna. Det är bara ruiner kvar av en anställning. Bara små, små droppar, säger Johan.
Detta är hyvling
Hyvling innebär att timmarna för de anställda på en arbetsplats skärs ned utan hänsyn till lagen om anställningsskydd (las).
Genom hyvling av arbetstid kan arbetsgivaren kringgå turordningsregler och uppsägningstid.
I kollektivavtalet för detaljhandeln finns sedan april 2017 ett visst skydd vid hyvling. En anställd kan inte få sina timmar minskade från en dag till en annan. I stället får de drabbade en omställningstid som motsvarar uppsägningstiden i las.
Att det hyvlats mer under pandemin, och i modehandeln i synnerhet, backas även upp av en undersökning bland Handels ombudsmän. I enkäten svarar ombudsmännen att de tillsammans haft över 400 förhandlingar om hyvlingar sedan september 2020. 94 procent av dem säger fenomenet förekommer i hög utsträckning i modehandeln.
Handels ombudsmän: ”Stor ökning i pandemin”
Ulla-Britt Thor är ombudsman på Handels i Göteborg. Hon känner väl till utvecklingen.
– Vi har sett en stor ökning under pandemin. Det är tydligt att arbetsgivarna inte längre lyssnar till våra argument. Tidigare har man mer följt våra förslag när vi begärt ut scheman och kommit med alternativ, säger hon.
Det är tydligt att arbetsgivarna inte längre lyssnar till våra argument.
För Andrea innebär hyvlingen att hon går flera tusen kronor back i månaden. Men det slår inte bara ekonomiskt. Nedskärningen av timmar påverkar även sammanhållningen och teamkänslan. Nu är den som bortblåst.
– Alla får det lite sämre och började peka på varandra i stället för att säga ifrån, säger hon.
– Det är det värsta med hyvling. Det splittrar. Stämningen hos oss är hemsk nu.
Enligt det nya las-förslaget ska turordning användas vid hyvling. Läs mer här.
400 hyvlingsförhandlingar sedan september
Hyvlingstrenden backas upp av en undersökning som Handels gjort bland sina lokala ombudsmän under april. I den svarar 68 av 97 ombudsmän att de tillsammans haft över 400 hyvlingsförhandlingar* sedan september 2020.
81 procent uppger att de haft minst en förhandling om hyvling under perioden, medan ett fåtal har haft så många som 30 fall.
94 procent svarar att fenomenet förekommer i hög eller ganska utsträckning inom klädhandeln. Efter det följer skobranschen med 69 procent.
* Siffrorna visar förhandlingar där arbetsgivaren velat hyvla arbetstiden. Efter förhandling kan resultatet ha blivit ett annat.