Black Week och Black Friday – allt du behöver veta
Black Week är snart igång och når sin topp nästa fredag, Black Friday. Efter helgen avrundas det med Cyber Monday. Vad gäller egentligen för dig i butik eller på lager som jobbar under Black Week?
När börjar Black Week?
Black Week börjar på måndagen i den vecka i slutet av november då den amerikanska helgen Thanksgiving infaller. Det vill säga den fjärde torsdagen i november.
När är det Black Friday?
Black Friday infaller dagen efter Thanksgiving, som alltså är en torsdag. I USA är Black Friday årets största shopping- och readag och många är lediga från skolor och jobb.
I år, 2023, infaller Black Friday fredagen den 24 november.
Vad är Cyber Monday?
Tre dagar efter Black Friday infaller Cyber Monday. I år blir det alltså den 27 november. Då är fokus inställt på e-handeln med mycket elektronik och digitala prylar. I USA markerar Cyber Monday och Black Friday starten på julhandeln.
När började Sverige med Black Friday?
I Sverige är Black Friday och Black Week relativt nya företeelser. Först ut var Black Friday som har funnits sedan 2013, enligt Wikipedia. När den dagen väl var etablerad fortsatte branschen att importera hela fenomenet Black Week med den avslutande Cyber Monday.
Vad tjänar jag på att jobba under Black Week?
Det är många i både butiker och inom lager och e-handel som sliter mycket, både inför och under Black Week. Men lönen är den vanliga timlönen enligt kollektivavtalet. Den som jobbar kväll, helg eller natt ska naturligtvis ha ob-ersättning. Om chefen vill att du ska jobba övertid ska du ha övertidsersättning.
Hur mycket får jag jobba under Black Week?
Att det är mycket att göra i handeln innebär inte att du som jobbar får jobba hur mycket som helst. Det finns regler för övertid och mertid i kollektivavtalen för både detaljhandel och lager- och e-handel och de gäller så klart även under den här veckan.
Vad ska jag tänka på när jag jobbar under Black Week?
Det gäller det att hålla huvudet kallt och komma ihåg att det är arbetsgivaren som har ansvar för arbetsmiljön – även under Black Week. Det ska finnas rutiner för att hantera både stora mängder tunga paket och långa köer med kanske irriterade kunder.
Enligt Handels fackliga rådgivning Handels Direkt är det viktigt att arbetsgivaren har gjort riskbedömningar så att alla vet hur de ska agera i pressade situationer som kan uppstå.