H&M drog nyligen ner antalet timmar i flera hundra butiksanställdas kontrakt. 

Det finns anställda som efter många års anställning erbjöds nya kontrakt på fem timmar i veckan i stället för 38 som tidigare. De som inte accepterade fick sluta. 

Hyvlingen av de första tjänsterna började gälla 1 maj, och nu visar det sig att den nya bemanningen inte räcker till. På flera ställen har H&M velat förhandla med facket om att hyra in personal från bemanningsföretag, skriver tidningen Arbetet.

– Vi säger bara tvärnej. Den förhandlingen finns inte för oss. Det finns deltidare som vill ha fler timmar och de ska ha det först, säger Tony Karlstedt, ombudsman på Handels avdelning i Göteborg, där frågan kommit upp.

”Hur kan det göra så här mot oss?”

I Stockholm förhandlade H&M med Handels om att ta in bemanningsföretag tidigare i veckan. 

Trots att facket sa nej, planerar företaget att gå vidare med inhyrningen.

– Hur kan de göra så här mot oss? Så känner vi alla. Först tar de våra timmar och nu ska de hyra in folk i stället för att ge tillbaka dem. Det är katastrof, säger en anställd på H&M i Stockholm. 

Hon tillägger att det även går ut över arbetsmiljön när de anställda är arga, ledsna och missnöjda, och att de fått högre arbetsbelastning och har svårt att hinna med. 

Skyddsombud har anmält

I Märsta, och Uppsala har det gått så långt att skyddsombudet anmält situationen till Arbetsmiljöverket, vilket Handelsnytt tidigare berättat.

Den ökade stressen beror inte bara på att bemanningen i butikerna har slimmats, utan också på att de anställda måste jaga fler timmar på sin fritid för att få lönen att räcka.

– Den psykosociala arbetsmiljön är usel. Det är verkligen katastrof, säger den anställa i Stockholm.

Hon berättar också att många har sagt upp sig och att fler kan följa efter när den nya organisationen ska vara helt genomförd i september.

H&M: Tuffa beslut

H&M väljer att inte svara på alla frågor Arbetet ställer, men skriver i ett mejl att företaget har fattat tuffa beslut då den nya organisationen införts. 

De har förståelse för att det påverkat de anställda i olika omfattning och skriver att de anställda är första prioritet och nycken till företagets framgång.

”Vad gäller frågorna om bemanningsföretag vill vi förtydliga att vi kontaktar dem för att täcka upp tillfälliga bemanningsbehov vid till exempel fall av sjukdom och VAB. Detta är mycket vanligt bland detaljhandelsföretag.” skriver Laura Mendez Blanco, presschef. 

”Dessutom prioriterar vi våra deltidsanställda och i första hand ställs frågan till dem i fall de önskar sig att täcka tillfälliga bemanningsbehov i butik. Detta har alltså ingenting att göra med vår nya bemanningsstruktur” fortsätter hon.

Artikeln är tidigare publicerad i Arbetet som tillsammans med Handelsnytt och sju andra titlar ingår i LO Mediehus.