I dag räcker det inte att bara sälja. Kunderna är mer krävande och vill ha tjänster, upplevelser och bekvämlighet. Mio hakade på trenden för några år sedan och började med Mio Inredare i alla butiker. Antingen bokar kunderna in en timme med en inredare i butiken för att få tips och idéer, det är gratis. Eller så gör inredaren hembesök, mäter och ritar upp ett förslag för 500 kronor i timmen.

Katarina Bjurström på Mio i Sundsvall har precis fått ett inredningsuppdrag utöver det vanliga. En kund vill att hon möblerar hela hans nybyggda fjällstuga i Åre. För några år sedan inredde hon hans hus, allt från relaxrum till dressing room.
– Det var exakt som i alla inredningsprogram, säger hon.
När hon började på Mio för sju år sedan var det som visual merchandiser med ansvar för skyltningen. När inredartjänsten skapades fick hon jobba med det också. Hon varvar de två arbetsuppgifterna med att vara säljare på golvet. Som inredare fick hon gå en kurs om färgkombinationer, ljussättning och att göra ritningar.
– Jag tycker fortfarande att ljussättning är svårt. Det skulle jag jättegärna vilja lära mig mer om.

Hon tjänar enligt kollektivavtalet och har ett lönetillägg som visual merchandiser, men inget extra som inredare.

Den här tiden på året har Katarina Bjurström mycket att göra. Inför julens släktträffar vill folk piffa sina hem. Kunderna måste inte handla efter inredningshjälpen, men gör det ofta. Och de kommer gärna tillbaka eftersom de fått förtroende för henne. Vardagsrummet är de flestas problem.
– Man vill ha en så stor soffa som möjligt, utan att det blir trångt. Ibland räcker det att byta plats på soffan för att få bättre plats.

Katarina Bjurström är ensam inredare i butiken och när hon var föräldraledig fick hon rycka in på uppdrag. Hon kände sig behövd och hennes kunskap unik.
– Det är inte bara att stå bakom en disk och säga hej hej.

Möt tre andra Handelsmedlemmar med butiksjobb som kräver det lilla extra!

Stina SandgrenStina Sandgren är inte bara florist med gesällbrev på Plantagen i Staffanstorp. Hon håller också kurser för kunderna. Lär dem binda rosbuketter, göra dörrkransar och dekorera adventsljusstakar.
– När till och med Statoil börjat sälja blommor måste vi utmärka oss, säger Stina Sandgren som också ansvarar för snittblommorna och gör allt från brudbuketter till begravningsarrangemang.
För att känna sig trygg som kursledare har hon fått gå på en föreläsning om presentationsteknik. Ansvaret har inte gett högre lön, men det utvecklar henne på andra sätt.
– Jag har alltid haft svårt att prata inför folk, men det har börjat släppa. Jag känner fasiken, folk är intresserade av det jag gör, jag kan stå här och prata!
Plantagen har länge haft kurser i alla sina butiker, men i Staffanstorp utökade man utbudet när det kom en butikschef som tidigare jobbat på Studiefrämjandet. Kurserna hålls varannan torsdagskväll och vissa söndagar.

Ingela ErikssonNu när matnörderiet och gör-det-själv-trenden i köken fått ordentlig fart tycker Ingela Eriksson på Coop Extra Åkersberga att jobbet är roligare än när hon började i branschen för 25 år sedan. Kunderna vill ha tips om både korvstoppning och långkok.
– Det märks att folk kollar mer mattidningar och tv-program. De är mer medvetna och på så vis blir det högre status på butiksjobb. Förresten, vi säger gäster i stället för kunder.
Coopbutiken har utsetts till Årets butik, bland annat för sin kunniga personal. Den öppnade förra sommaren och chefen jobbar för att alla ska känna stolthet när de säger att de jobbar på Coop.
Ingela Eriksson ansvarar för ost och chark. Hon har gett sig dän på att kunna svara på alla frågor. Är det något hon inte vet går hon och googlar. Ibland kommer leverantörer och lär de anställda om produkterna.
– Sist var vi i personalmatsalen och fick provsmaka lufttorkade skinkor, oljor och ostar.

Emil LarsonAtt jobba med sitt största intresse, det tycker Emil Larson på fotoaffären Götaplatsens foto i Göteborg är lyx.
– Jag har ett sånt personligt intresse att jag inte behöver utbildning genom jobbet. Mycket handlar om att man tar hem en kamera och testar. Det är en tekniknördig bransch.
Hans kunskap kommer till användning. Emil Larson och de andra anställda håller kurser i fotograferandets konst. De märker att intresset ökat. Genom Instagram och bildbloggar har alla blivit fotografer. När det inte är kurser hjälper han kunder med kameraköp eller tar fram bilder till både studentplakat och canvastavlor. Vid sidan av jobbet har han ett eget företag som fotograf.

Fakta

Så säger kollektivavtalet

Kollektivavtalet för butikspersonal säger att "för arbetstagare med mera kvalificerade arbetsuppgifter ska personliga lönetillägg fastställas".

Ur: Detaljhandelsavtalet, § 6, mom 8