Boozt i Ängelholm och Zalando och Ikea utanför Stockholm är tre nya e-handelslager som ägs av handelsföretag men drivs av logistikföretag som har kollektivavtal med Transport. Det gillar inte Handels.

– Vi anser att det är verksamheten vid lagren som ska avgöra vilket fack som har kollektivavtal, inte vilket företag som sköter driften, säger Handels ombudsman Thomas Holm.

Varuplock för e-handel till privatkunder ska organiseras av Handels och tillämpa lager- och e-handelsavtalet, anser förbundet. Handels diskuterar därför med Transport om att ta över organisationsrätten vid de tre lagren. Men Transport håller inte med.

– Handels ska organisera personal vid parti- och detaljhandelsföretag. Transport organiserar personal vid företag som DHL, Schenker och Bring, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Om de två förbunden inte kan enas blir det i sista hand LO:s styrelse som får lösa tvisten. Sedan 2007 har LO avgjort åtta sådana tvister mellan Handels och Transport.

Enligt Handels tjänar de anställda som regel på att ha Handels kollektivavtal.

– Det beror på att vi har högre ersättningar för arbete på kvällar, nätter och helger, säger Thomas Holm.

Varför är det viktigt vilket fackförbund som har kollektivavtalet?

– Ett företag som kan välja ett billigare kollektivavtal får konkurrensfördelar. Vi på den fackliga sidan måste vara överens så att avtalsshopping inte blir möjligt, säger Thomas Holm.

Handels ombudsman i Helsingborg, Tony Karlstedt, är trött på gränstvisterna. När facken träter inbördes blir de svagare gentemot arbetsgivaren och förlorar trovärdighet mot medlemmarna, påpekar han.

– Vi kan inte hålla på och tjafsa som två konkurrerande företag! Det är dags att ta ett beslut så att vi kan organisera upp den här branschen.

Fakta

De här e-handelslagren vill Handels ta över från Transport:

Boozt
Plats: Ängelholm
Driftas av: Logent

Zalando
Plats: Upplands-Bro
Driftas av: Ingram Micro

Ikea
Plats: Upplands-Bro
Driftas av: Bring