Loa Falkman sitter i en stökig och varm loge i en anonym industrilokal utanför Stockholm. Han är irriterad. Ljudet på hans mobil funkar inte som det ska och en kollega försöker förklara skillnaden mellan flightmode och stör ej-funktionen.

– Du är ett geni! För jag vill ju inte ha någon jävel som ringer mitt i natten och frågar ”heter du Loa Falkman”, säger han och gör sig till med rösten.

Man kommer inte osökt att tänka på Ica-Stig. Den lite buttra och otekniska handlaren som han spelar.

Loa Falkmans söner har sagt det rakt ut. Ni är på pricken lika. Även bilmekanikern sa det häromdagen när Loa ville byta till vinterdäck men redan hade vinterdäcken på.

– Han sa att du får snart sluta att spela Stig, du börjar bli som honom.

Loa Falkman och Joanna Eriksson hänger i logen i väntan på nästa tagning.

Den prisbelönta Ica-reklamsåpan består av korta humorsketcher och har rullat i 17 år. Handlingen kretsar kring kollegorna i en fiktiv Ica-butik.

– Det är högt och lågt och olika typer av humor. När vi till exempel gjorde rosa bandet-filmen fick det vara allvarligt. Men sen kan det vara ren slapstick-humor som i trilla av stolen-avsnittet vi gjorde nyss. Man glömmer nästan att det är reklam, det känns mer som att vi gör humorsketcher, säger Joanna Eriksson som spelar Cindy.

En fast punkt för skådespelarna

Det råder en familjär stämning i lokalen. I ett yrke som mest består av olika produktioner där folk möts en kort tid för att sedan gå vidare är Ica-inspelningarna en fast punkt.

– När man inte har ett normalt vanligt jobb känns det här som att komma tillbaka till arbetskamraterna, säger Paul Tilly som spelat Ulf i 17 år.

Jag tror folk uppskattar att de kan relatera till karaktärerna och handlingen.

Han är den enda som varit med sedan starten. Han tycker att såpan har hittat rätt nivå vid det här laget.

– Manusförfattarna har ju testat på lite olika vinklar genom åren. Jag tycker att det är bäst nu när det inte flippas ut så mycket. Tidigare kunde det bli lite science fiction som inte kändes realistiskt. Jag tror folk uppskattar att de kan relatera till karaktärerna och handlingen.

Paul Tilly får hjälp med outfiten och sminket.

Skål och god jul!

Skådespelarna är finklädda inför butikens julmiddag. Sidenklänningar, kavajer och tomteväst. Fötterna under bordet är utanför bild. Foppatofflor, Converse och sneakers.

– Detta är en tagning. Mobilerna avstängda. Alla har någonting i glasen eller? Tystnad tagning. Kamera. Klappa. Och börja, säger inspelningsledaren.

– Skål och god jul, säger Stig.

När tagningen är över passar någon i teamet som hållit inne en nysning på att nysa.

Regissören Martin Persson anropar på comradion.

– Soffan, soffan, vi rullar playback för er.

– Soffan här. Ser jättefint ut.

Martin Sööder och de andra manusförfattarna kallas för ”Soffan” och sitter i en soffa en våning upp och håller koll på kameravinklarna under inspelningen.

Soffan är Martin Sööder och Ellen Marklund, copywriters och Adam Gäfvert, art director på King som är reklambyrån bakom filmerna. Det är dem som skriver alla manus och via en tv på kontoret ovanför studion ser de inspelningarna. De lägger sig inte i själva regisserandet men håller koll så att produkterna ligger på rätt plats.

Låser in sig och spånar idéer

De spelar in åtta filmer åt gången. Inför varje ny omgång levererar Ica en så kallad brief, där de beskriver vad de vill fokusera på. Till exempel julen, grillning eller att det är extra låga priser i butiken. Sen låser kreatörerna in sig ett par dagar och spånar. Ofta får de inspiration av det som händer i samhället och hur de olika karaktärerna skulle bete sig i olika situationer.

De håller medvetet distans till butiker och Ica eftersom de vill ha ett utanför-perspektiv.

– Även om vi är insatta försöker vi ha samma distans till Ica som tittarna har, säger Adam Gäfvert.

Reklamerna som skildrar livet i butik framstår ofta som uppskruvade och ganska mysiga. En krock mot verkligheten i branschen som dras med monotona arbetsuppgifter, stress och osäkra anställningar.

Det är klart att Ica vill ha sitt säljbudskap. Det rimmar inte med att ta upp anställningsvillkor.

– Det är klart att Ica vill ha sitt säljbudskap. Det rimmar inte med att ta upp anställningsvillkor. Men visst tar vi även upp sådant som är tungt, att anställda kan ha det jobbigt och att man ska ställa upp för varandra, säger Adam Gäfvert.

Han säger att de inte har någon ambition att filmerna ska uppfattas som verklighet, utan det är komedi och hitte på.

Har jobbat i charken

Magnus Skogsberg Tear, som spelar Sebastian har tidigare haft en karriär som butiksanställd. Han började på charken på Prisextra i Trelleborg när han var 17 år, för att senare avancera till köttdisken. Han har även jobbat på jeansbutiken Gul och Blå, när han ville in i mode.

Han tycker att det bara är hans egen karaktär som uppträder som en butiksanställd. Det är ordning och reda på Sebastian. Han är serviceminded och har en viss charm.

– De andra karaktärerna verkar lätt mentalsjuka. Och chefen verkar ju helt instabil. Men vem fan vill titta på perfekta människor.

Skådespelarna Mats Melin och Sebastian Skogsberg Tear gör sig redo för en scen.

Även Joanna Eriksson som spelar Cindy har jobbat i butik. Men eftersom manuset redan är satt har hon sällan nytta av det. Däremot är hon en exemplarisk kund som alltid vänder streckkoderna rätt i kassan.

Karolina Wedin, som spelar Ebba tänker mer på hur hon är som kund i dag eftersom hon blir igenkänd i butikerna. Men hon får sällan kommentarer om hur filmerna framställer butiksanställda.

– Karaktärerna är så inkörda att de är sina egna. Det är mer hur kunderna porträtteras. Om vi ironiserar över vissa kunder kan vi få kommentarer om att vi är orättvisa.

Mats har fans från hela Sverige

Karaktärerna är välkända och populära bland tittarna. Mats Melin som spelar Jerry är den som har mest fans.

– Jag har fans från Lappland ner till Skåne, säger han.

Skådisarna får mest positiva reaktioner när de själva går och handlar. Men det händer att Mats Melin får pikar.

– Nu har du väl hamnat lite fel, brukar en del säga. För jag handlar mest på Hemköp. Men det är för att den butiken ligger närmast hemmet.

Julfilmerna spelas in redan i slutet av oktober. Paul Tilly spelar Ulf.

Butiken står alltid redo och det är bara frukt och grönt som byts ut inför varje inspelningsvecka. Sista inspelningsdagen kan frukten börja luka illa, eftersom det är så mycket varma lampor och ljus på. Det har också hänt att mjölkförpackningarna inte varit ordentligt ursköljda och spridit en odör av sur mjölk i hela studion.

Fokus, fokus

En matkreatör lagar till all mat som ska visas i bild. Som nu – en hel julmiddag. Scenen börjar när karaktärerna har ätit färdigt och därför smetas det matrester på alla tallrikar. De levande ljusen är lite för långa och måste justeras. Skådespelare ska pudras.

– En gång till nu. Fokus, fokus. Det är för mycket småprat, säger inspelningsledaren.

Det är hektiska inspelningsdagar.

– När det blir syrefattigt i studion, man är trött och okoncentrerad och har press på sig att hålla tidsschemat då kan det bli lite jobbigt, säger Loa Falkman.

Just nu verkar dock humöret vara topp. Han drar igång små allsånger runt bordet medan skådespelarna väntar på att ljus och kameror ska justeras.

– Tystnad. Tagning.

692 avsnitt är inspelade hittills

▶ 29 novembert 2001 hade Ica-såpan premiär. Tanken var att det skulle bli fem avsnitt.

▶ 692 avsnitt har hittills spelats in.

▶ 2007 hamnade serien i Guinness rekordbok som den längsta reklamsåpan någonsin.

▶ Reklamen spelas in sex gånger per år i Gustavsberg utanför Stockholm. Då spelas åtta avsnitt åt gången in.

▶ Urval av kändisar som dykt upp i såpan: Lill-Babs Svensson, Jamie Oliver, Gudrun Schyman, Nils Petter Sundgren, Samir Badran, Måns Zelmerlöw, Jill Johnsson, Zlatan Ibrahimovic, Henrik Lundqvist, Johan Elmander, Charlotte Kalla, Ace of Base, Caroline Seger, Camilla Läckberg.

▶ Vad reklamen kostar att spela in eller vad skådisarna får i lön är konfidentiellt.

Källor: Ica-historien.se, Reklambyrån King.