Vad tycker du om initiativet?

– Superbra! Egentligen tjänar vi inte på det, men det är positivt för kund och butik att vi visar att vi menar väl och bryr oss om kunderna.

Vad har ni fått för reaktioner?

– I dag var det en äldre man som kanske skojade lite grann: ”vad ska vi få då, vi vill också ha någonting”. Han var nog lite avundsjuk. Men jag märker att kunderna är nöjda. När man sitter i kassan kan man ju säga ”se här, vad bra! Du har till och med fått rabatt för att vi har tagit bort momsen”. Det sprider sig ju.

Ett slag för jämställdheten, menar handlarna som har sänkt priset på mensskydd med 25 procent, motsvarande momsen.

Känner kunderna till prissänkningen?

– Jo, de flesta har vetat om det. Det är ju på vår Facebooksida. Alla ser kanske inte det, men vi har skyltat och det har ju nått tidningarna och tv.

Tror du att fler butiker kommer följa efter?

– Det tror jag. Det är väl bara bra, visst? Att få vara en förebild. När det händer såna saker blir det positiv feedback från kunder. Vi har också börjat med att man kan välja att satsa på ungdomsidrotten när man pantar och så har vi kassar så att man kan sponsra Överkalix IF. Såna saker gör det roligare att jobba.