Grattis! Hur blir man mest hållbar i Sverige?

– Tackar! Det är många delar. All personal här har utbildats i olika hållbarhetsfrågor, vi har bytt ut alla fruktpåsar till komposterbar plast, och vi har även slutat att sälja utländskt färskt kött. Vi satsar i första hand på gotländskt, annars svenskt. I mejeriet prioriterar vi de lokala varorna så att de står längst fram. Vi har också två Whywaste-kylar där vi prissänker varor med kort datum.

Theres Tofftén, kolonialchef Coop Forum Visby

Vi har bytt ut alla fruktpåsar till komposterbar plast, och vi har även slutat att sälja utländskt färskt kött

Theres Tofftén

– Det känns jättestort att WWF ger oss det här. De har verkligen koll och har varit här och betygsatt oss på en väldigt massa punkter.

Berätta mer om utbildningarna, hur funkar de?

– Coop har ett eget system som heter Coopakademien. Det är webbutbildningar kring till exempel Krav och andra hållbarhetsfrågor. Att lära sig att inte slösa med resurserna är grunden, men det handlar också om att kommunicera mer med kunden. Vi ger till exempel tips om att riva gamla ostbitar och frysa in, att man kan använda gammalt bröd till brödsmulor och att man ska lita på sinnena. Lukta, smaka och känna. Vi har sådana skyltar överallt i butiken.

Ni har även vunnit pris för bästa vegoavdelning innan. Berätta!

– Ja, i fjol vann vi det. I år kom vi femma. Det hänger ju ihop med det här. Men också med att vi vågar vara modiga. Vi testar nya vegoalternativ hela tiden och ger dem en bra plats i butiken. Vi har också väldigt medvetna och bra kunder.

Man måste ge anställda frihet och förutsättningar. Engagemanget finns

Theres Tofftén

Om man vill steppa upp det gröna arbetet i butiken, vilka är dina råd?

– Man måste ge anställda frihet och förutsättningar. Engagemanget finns tydligt, här och på andra ställen. Men man måste få möjlighet rent praktiskt också. Det har varit en framgångsfaktor för oss på många sätt, även med hållbarhetsfrågorna.

Hur bra är handeln på att uppmuntra anställda till engagemang?

– Handeln är ofta ganska fyrkantig. Man ska vara likadan som andra och inte sticka ut. Vi är tvärtom. Vi sticker gärna ut. De som brinner för något här, de får testa. ”Åh herregud” tänker vi ibland, haha. Men det blir oftast väldigt bra.

Fakta: Världsnaturfondens butikspris

Varje år utses Årets Hållbara Matbutik av White Guide Green, där WWF står för kriterierna bakom priset. Målet är att guida konsumenter till matbutiker med hållbarhetstänk – butiker som värnar om långsiktigt hållbar konsumtion och lyfter fram hållbart framtagna livsmedel.

White Guide Green ger också ut en konsumentguide över Sveriges mest hållbara matbutiker.