Att sälja eller inte sälja – det är frågan. På Naturkompaniet får Kim Eriksson och Emelie Blomlöf utrymme att ifrågasätta kunder – behöver du verkligen en ny jacka? Eller kan du laga den gamla?

Vid en bänk precis intill ingången av Naturkompaniet i Sickla utanför Stockholm står Emelie Blomlöf. Steg för steg bearbetar hon ett par jaktkängor med vax. I takt med att hon smörjer börjar skorna skifta i färg – från ljusbrunt till svart.

– Jag var till en början skeptisk till att jobba med konsumtion över huvud taget, säger hon medan hon jobbar in vaxet i skon med sina händer.

– Jag arbetade på restaurang innan och hade mycket klimatångest över all mat vi slängde. Det kändes inte hållbart att jobba så.

Jag var till en början skeptisk till att jobba med konsumtion över huvud taget

Emelie Blomlöf, anställd på Naturkompaniet Sickla

Mitt framför henne i den ljusa lokalen tronar fiskespön. Längs med väggarna hänger skogshuggarskjortor. Lite längre bort i hörnet skymtar Fjällrävenprodukterna med sin klassiska röda logga. Flera kunder kommer förbi och tittar nyfiket medan Emelie jobbar. Lukten av läder och impregneringsmedel hänger i luften.

Uppmuntrar kunderna att laga

I dag har Emelies skepticism till yrket lagt sig, något som har mycket med företagets grundfilosofi att göra.

– Vi blir på riktigt uppmuntrade att fråga kunder om de verkligen behöver en ny jacka bara för att deras gamla har en liten reva, det går ju att laga. Och det är ju precis vad det här handlar om också. Att vårda och reparera. Att få bra grejer att hålla längre.

Vi blir på riktigt uppmuntrade att fråga kunder om de verkligen behöver en ny jacka bara för att deras gamla har en liten reva.

Emelie Blomlöf

Utanför är det andra sinnesintryck som dominerar. Det är Black Friday-rush och köpcentrumets parkering är full med bilar. På gågatorna sicksackar sig kunder fram mellan människohoparna, och vid butiksingångarna står anställda och delar ut flyers, gratis tygkassar och godis. I var och vartannat skyltfönstren skriker stora svarta skyltar – rabatt!

Vaxa kängorna! Det lönar sig i längden.

Handels vill göra jobbet hållbart

Facket vill att handeln ska gå över till en mer cirkulär ekonomi där produkter används längre, repareras och återbrukas. Detta slås fast i programmet Förslag till handlingsprogram för framtidens branscher som kongressen ska besluta om i januari 2022.

För att omställningen ska bli möjlig måste reparationer, secondhandhandel och uthyrning bli vanligare, slår programmet fast. Handelsanställda har en viktig roll i omställningen och bör också få utbildning.

Känner sig inte som säljare

Inne på Naturkompaniet finns inga sådana skyltar. I stället är butiken smyckad med budskap om vad man kallar Green Friday, där vaxningen av skor är en del. Öppnar man kundmagasinet finns inget om höstens eller vinterns senaste trender. I stället kan man läsa om ”gamla nyheter” – det vill säga hållbara klassiker som inte går ur tiden.

Jag känner mig egentligen inte som en säljare här

Kim Eriksson, anställd på Naturkompaniet Sickla.

– Jag känner mig egentligen inte som en säljare här, berättar Kim Eriksson som står bredvid Emelie Blomlöf vid vaxningsstationen. Det är tredje året han smörjer kängor på Black Friday.

– För mig handlar det om att uppmuntra kunderna att ge sig ut i naturen. Testa och se vad du behöver. Sen kan du komma hit för råd. Men börja i rätt ände – ge dig bara ut, säger han.

Aldrig under 30 tältnätter

Kim och Emelie är inga anomalier. I princip alla här har ett intresse av natur, vandring eller fiske. De har sökt sig hit, och stannat av en anledning. Det finns till och med ett mantra bland de anställda. Det handlar om tältnätter – ett ämne det tuggas flitigt om på fikor och lunchraster.

– Det är rätt knäppt, skrattar vice butikschef Morgan Sturesson. Häromdagen dök tanken upp i skallen  – ”jag har så få tältnätter i år”.

För mig handlar det om att uppmuntra kunderna att ge sig ut i naturen. Testa och se vad du behöver. Sen kan du komma hit för råd.

Kim Eriksson, anställd på Naturkompaniet Sickla.

Kim Eriksson kommer själv aldrig under 30. Det är hans minimum.

– Jag har lagt upp mitt liv så. Jag jobbar här och resten av tiden är jag i skogen. Jag bygger mina egna kojor och gillar att vara kreativ i naturen. Tälja, laga mat och lyssna på musik.

Black Friday – en ond cirkel

Arbetet med skorna fortsätter. 40–50 par räknar Emelie och Kim med att hinna vaxa i dag. En av kunderna som kommit hit specifikt för ändamålet är Erik Borg. Han brinner för jakt och fiske. Men Black Friday har han inte mycket till övers för.

– Allt går ut på överkonsumtion. Grejerna ska produceras någonstans, förmodligen under dåliga villkor. Sen skeppas hit. Det är en ond cirkel som inte tar slut. Bättre då att köpa bra grejer som verkligen håller, säger han.

Erik Borg är naturfantast och Black Friday-kritiker. – Allt går ut på överkonsumtion, tycker han. Idag lämnar han in sina jaktkängor för vaxning på Naturkompaniet.

Men trots den växande kritiken och den ökade medvetenheten bland kunder lär inte fenomenet Black Friday försvinna. Det tror varken Emelie Blomlöf eller Kim Eriksson. De hoppas och tror dock att Naturkompaniet kan bli en liten byggsten i ett nytt synsätt.

– Det kommer att finnas kvar vare sig vi vill eller inte. Men jag tycker att vi är en förebild, säger Emelie.

– Det finns onödig konsumtion och nödvändig sådan. Här försöker vi i alla fall minska på den onödiga delen, avslutar Kim Eriksson.


Naturkompaniet: ”Vår personal är snabba att säga till om vi gör fel”

Affärsmässighet och hållbarhet kan gå hand i hand, menar Naturkompaniet. Men det måste komma från ett genuint engagemang.

– Reor och köpfester har aldrig legat i vår natur. För oss har det alltid varit en självklarhet att ta de mest hållbara besluten, även om det kan vara ekonomiskt obekvämt för oss.

En typisk kommentar från en marknadschef kan man tycka. Men enligt Sofie Saberski handlar det inte om någon green washing. Kärleken för naturen ligger i företagets DNA.

Vi behöver inte sitta och hitta på visioner. Det alla brinner för här är naturen. Då går det hand i hand med att ta hand om den också

Sofie Saberski, marknadschef på Naturkompaniet.

– Jag har det enklaste marknadschefsjobbet i Sverige. Vi behöver inte sitta och hitta på visioner. Det alla brinner för här är naturen. Då går det hand i hand med att ta hand om den också, säger hon och tillägger:

– Och gör vi något i fel riktning så är vår personal alltid snabba att uppmärksamma oss på att det finns bättre sätt.

Alla får utbildning

Naturkompaniet fortsätter att satsa på produktvård och reparationer. Nästa år ska alla kedjans 34 butiker ha stationer där kunder kan få hjälp med enklare lagningar. Återvinningsboxar är redan på plats sedan ett antal år. De anställda får också utbildning i ämnet, både fysisk och digital.

– Jag tror inte det går att göra Black Friday till en hållbar grej. Konsumtion är ju i sig inte bra på det sättet, säger Sofie Saberski. I så fall får man utveckla det till något annat i stället. En hyr- eller secondhandfest möjligen.