Under fjolåret råkade chaufförerna på Mathem ut för 75 olyckor och tillbud i samband med matleveranser.

Nu meddelar huvudskyddsombudet Franz Binette att företaget har skickat i väg en orderbeställning på 300–400 par arbetsskor.          

– Det betyder jättemycket för oss och det gör mig väldigt glad. Detta är verkligen något som gör skillnad för chaufförerna i deras arbete. Det känns som att krigandet nu övergår till en annan bättre fas som kommer handla om att utvärdera skorna, säger han.    

Halkat och tappat varor

Avsaknaden av arbetsskor har lett till att Mathem-chaufförerna vid lagret i Larsboda bland annat har halkat, snubblat och tappat varor på fötterna.

Detta fick Franz Binette att vända sig till Arbetsmiljöverket, för att få igenom ett krav på riktiga arbetsskor. 

– Sedan Arbetsmiljöverket blev inkopplat har det gått förvånansvärt bra. Vi fick tidigare in ett dussintal skor för test och samtliga anställda som jag pratat med har varit nöjda, säger han.  

Stor facklig seger

Han ser den fackliga framgången som en stor seger då Mathems chaufförer tidigare har behövt använda sina privata skor under arbetstid. 

– Jag tycker att riktiga arbetsskor borde vara en självklarhet. Skorna blir en del av intrycket vi ger till kunderna men främst är det viktigt för de anställdas säkerhet. Det finns så många situationer i vårt arbete där det är viktigt med bra skor.     

Franz Binette berättar att det är en av de största positiva förändringarna han fått igenom under sin tid som skyddsombud.    

– Jag har jobbat för det här i ungefär två och ett halvt år. Men det kommer alltid nya utmaningar så det gäller att vara på tårna hela tiden.      

Mathem: Omvärderat att använda egna skor

Mathems kvalitets- och arbetsmiljöchef Maria Axelsson berättar i en skriftlig kommentar om beslutet att köpa in arbetsskor till chaufförerna:  

”Det stämmer att vi nu har beställt nya skor till våra chaufförer. Vi har regelbundna skyddskommittémöten här på Mathem, där vi tar upp risker och förbättringsbehov i verksamheten. Beslutet om nya skor har tagits i samverkan med skyddskommittén. 

På frågan om varför chaufförerna har behövt använda sina privata skor under en så pass lång tid svarar Maria Axelsson:  

”Eftersom det inte finns arbetsmiljökrav på skyddsskor för våra chaufförer har de tidigare använt sina egna skor under arbetet. Nu har vi dock omvärderat detta och beslutat om att köpa in arbetsskor till samtliga chaufförer. Det är en bra förbättring som vi alla är glada över att nu kunna implementera.”