Här kan du välja exakt vilka kakor du vill tillåta. Läs mer i vår personuppgiftspolicy.
Vi använder cookies på vår sajt för att kunna analysera statistik från er läsare. På så sätt kan vi också förbättra vårt innehåll. Läs vår personuppgiftspolicy.
Sandra Kronskans på Netonnet i Veddesta utanför Stockholm lämnade tillvaron som föräldraledig och var med i tävlingen Körslaget, i Team Bagge.
– Häftigast måste nog varit när jag fick sjunga solo i I´m every woman, en lite souligare variant.
Hon blev mer eller mindre övertalad att söka, och blev paff och ärad när det visade sig att hon kom med i kören. – Nu är jag tillbaka i mammarollen och sjunger mer som hobby. På jobbet är det inte mycket sång, mer teknik.
Körslaget är en körtävling i TV4 där kändisar bildar körer från sina hemtrakter. Sandra var med i Ekerökören som leddes av Anders Bagge. Vann gjorde Putte Nelsons kör.
Rekordåret för röda dagar 2025 – så maxar du ditt ob
Under 2025 ligger många helgdagar på vardagar. Håll koll på de här dagarna inför schemaläggningen så kan du som jobbar i butik maxa ditt ob.
Texten uppdaterades
Bild:
Fredrik Sandberg/TT
Vissa röda dagar infaller alltid på en helg – som påskdagen, midsommardagen och alla helgons dag. Då får du ob oavsett. Men under 2025 ligger rekordmånga av de rörliga röda dagarna på en veckodag – något som inte skett sedan 2014.
Ser du till att bli schemalagd dessa dagar kan du få ut extra ob.
🐣Påsk
Påsken infaller alltid runt en helg. Skärtorsdagen räknas som en vanlig vardag. Men långfredagen är röd med 100 procent ob.
Lördag och söndag räknas som vanlig helg med 100 procent ob efter kl 12 på påskafton och hela påskdagen. Även måndagen, annandag påsk, ger 100 ob.
🚩Första maj
2025 ligger första maj på en torsdag – 100 procent ob alltså.
(Dagen innan, sista april/valborg/kungens födelsedag, räknas som vanlig vardag så noll ob att hämta där tyvärr.)
✝️Kristi himmelsfärd
Infaller alltid på en torsdag – 100 procent ob!
🇸🇪Nationaldagen
Nationaldagen ligger detta år på en fredag – 100 procent ob.
🤶Jul
2025 infaller julafton på en onsdag. Den räknas som en lördag och ger alltså 100 procent ob först efter klockan 12.
Juldagen och annandagen, som infaller torsdag och fredag, är röda dagar och ger 100 procent ob hela dagarna.
🎉Nyår 2026
Nyårsafton ligger på en onsdag, även den räknas som en lördag och ger 100 procent ob efter klockan 12. Nyårsdagen på torsdagen är röd och ger 100 procent ob hela dagen.
❗️Obs!
Gäller anställda i butiker som har kollektivavtal.
Alexander följde med sin chef Amanda till nya Lidl-butiken: ”Hon vill se andra växa”
Alexander på Lidl i Malmö gillar sin chef så mycket att han följde efter när hon bytte butik - trots pendling som innebär att han måste vakna klockan fyra på morgonen.
Kvällen dygnet innan vi ses i Lidl-butiken i centrala Malmö trillade det in ett meddelande i gruppchatten för alla 20-talet anställda.
”Tack för ett fantastiskt arbete som lett oss fram till denna dagen. Med er är ingenting omöjligt!” står det bland annat.
Det var butikschefen Amanda Milevska som ville peppa sina anställda. Tidigare under dagen hade hon intervjuats på engelska i tre timmar i en revision, med besök från kedjans huvudkontor i Tyskland.
– Det är så typiskt Amanda, hon ger ständig respons. Dessutom är hon alltid noga med att framhålla att det är vi, hela gänget i butiken, som ska ta åt oss av äran när något går bra. Inte bara hon som chef, säger Alexander Michaloff.
Schema som funkar
Under sitt dryga år på arbetsplatsen har Alexander fått växa från sin tidigare roll som butiksbiträde till att vara butikssäljare med ansvar för frukt och grönt.
Det upplever han är tack vare Amanda. Hon har sett vad han kan.
Dessutom har han ett schema som går ihop med livet som ensamstående förälder med en fyraåring på halvtid.
– Plus, inte minst, har jag väldigt roligt på jobbet.
Vikten av bra chef
Men Alexander och Amanda har jobbat ihop tidigare. Deras yrkesvägar möttes för ett par år sedan i en butik i Trelleborg.
Amanda var då säljledare och Alexander hade ganska nyligen lämnat Willys för Lidl.
– Jag har haft flera olika chefer under mina drygt sju år inom dagligvaruhandeln. Med Amanda blev jobbet så annorlunda, säger Alexander.
Det vill han lyfta, därför hörde han av sig till oss på Handelsnytt.
– Jag har följt artiklarna om dåliga chefer och känner igen mycket från tidigare i arbetslivet. Men jag vill också berätta om skillnaden det faktiskt gör att jobba med en chef man trivs med.
Växa och utvecklas
Med Amanda vid rodret fick Alexander omgående större ansvar, men även frihet.
Det gjorde jobbet mer engagerande: han fick möjlighet att tänka själv och vara en aktiv del av utvecklingsarbetet.
– Flera butikschefer är främst ute efter makt, högre lön och att slippa det tunga grovgörat på golvet. Amanda är i stället chef för att hon vill se andra växa, menar Alexander.
Han har haft chefer som varit extremt kontrollerande och ger ett konkret exempel: en eftermiddag i en tidigare butik hade han fått i uppdrag att ta hand om alla tomma kartonger som låg lite här och var efter dagens leveranser och upplockning av varor.
Valde att pendla till chefen
Mitt i det arbetet fick han syn på några mjölkpaket som en kund hade glömt i rumsvärmen bland sylten.
Han släppte vad han hade för händerna, tog mjölken och gick i väg med den till soprummet.
– När jag kom tillbaka fick jag värsta utskällningen. Var hade jag tagit vägen?! Det där hade jag inte fått order om att göra, jag skulle fokusera på de tomma kartongerna.
När Amanda blev handplockad som ny butikschef till Malmö började Alexander därför direkt hålla utkik efter tjänster på hennes nya arbetsplats. Han ville fortsätta jobba med just henne.
– Det är klart värt pendlingen från Trelleborg. Vi är fler här som valt att följa Amanda, säger Alexander.
Frihet under ansvar
Amanda sitter med i personalrummet bakom en låda paradis-choklad.
Hon blir glad av berömmet men skyndar sig att tillägga att det förstås också finns de som inte gillar hennes ledarskap.
– Jag är väldigt tydlig och kräver att man tar ansvar. Jag ser när folk anstränger sig, men också när någon inte gör det. Därför finns även enstaka som valt att gå vidare sedan jag började här, säger hon.
För hon är inte rädd för att förändra saker. Efter beskedet om sitt nya jobb, men innan hon hade träffat personalen, åkte hon hit inkognito på sin fritid.
Hon gjorde det dessutom flera gånger, under olika tidpunkter på dygnet.
– Jag ville iaktta hur man organiserade, förklarar Amanda.
Tydligare rutiner
Det fick henne att få syn på saker: varför packades torrvaror inte upp förrän klockan 14?
Hur kom det sig att det bara var två personer som roterade i bageriet?
Och varför släppte alla allt och sprang runt som yra hönor när en varuleverans kom?
När hon väl började hade hon en plan för att strukturera upp rutinerna.
– Jag gjorde om mycket i början. Det har lett till tydlighet, att medarbetarna upplever mindre stress och att allt inte är så personbundet.
Dessutom såg Amanda tidigt över allas scheman. Hon upptäckte att många hade ströpass på tre timmar om dagen, nu har alla minst sex timmar per pass.
– Vi har kollegor som åker långt och inte ska behöva göra det för några få timmar. När schemat är mer koncentrerat blir det dessutom lättare att ta extrapass och ändå få sin helgvila. Det innebär att man kan få ut en lön som det faktiskt går att leva på.
Lyssna på podd om chefer
Alexander Michaloff
Yrkesroll: Butiksbiträde.
Arbetsplats: Lidl Triangeln, Malmö.
Ålder: 35 år.
Bor: Trelleborg.
Familj: Dotter, 4 år.
Antal år inom branschen: 7 år.
Tidigare jobb: Restaurang.
Viktigaste egenskapen hos en chef: Viljan att utveckla och att utvecklas.
Amanda Milevska
Yrkesroll: Butikschef.
Arbetsplats: Lidl Triangeln, Malmö.
Ålder: 32 år.
Bor: Trelleborg.
Familj: Man och en dotter på 5 år.
Antal år inom branschen: 6 år.
Tidigare jobb: Områdeschef på fitness24seven
Mitt motto som chef: Glädje i arbetet och tydlighet i strukturen – tillsammans skapar vi framgång.
Höga ingångslöner och mindre tungt jobb gjorde Ica-lager till bästa arbetsplatsen 2024
När ackordslönen slopades minskade stressen och trivseln ökade. Även den fysiska arbetsmiljön har förbättrats på Ica:s lager i Kallhäll som nu utsetts till handelns bästa arbetsplats.
När Jonathon Clarke, klubbordförande på Icalagret i Kallhäll utanför Stockholm fick veta att hans arbetsplats utsetts till handelns bästa arbetsplats 2024, blev han både glad och stolt.
– Det är jätteroligt! Vi har samarbetat med ledningen i flera år och förbättrat arbetsmiljön jättemycket, säger han.
Han har jobbar på Icas lager sedan 1994 och började på lagret i Kallhäll 2020 när det var helt nytt. Sedan dess har hela lagret byggts om.
Gångarna där truckar lastade med frukt- och grönsakslådor svischar fram har breddats rejält. Gula linjer på golvet markerar var det är 80 centimeter kvar till hyllorna. Närmare ska truckarna inte köra. Om det blir trängre har de anställda inte plats att lyfta på ett bra sätt.
Specialutformade lyfthjälpmedel hänger också i en av lagergångarna. De ska användas till tunga lådor, som fulla banankartonger.
Arbetsrotation ger variation
För att minska förslitningsskador har man också infört arbetsrotation.
Målet är att ingen ska jobba med att plocka varor mer än fyra timmar om dagen.
Resten av arbetstiden ska ägnas åt varumottagning, utlastning, service eller städning.
– Det funkar jättebra med rotation. Det minskar tiden med tungt arbete och de flesta tycker att det är bra få göra olika saker, säger Per Mattson, huvudskyddsombud och vice klubbordförande.
Men alla förändringar har inte skett utan motstånd. En del tycker att det är besvärligt med lyfthjälpmedlen och vill inte använda dem. Och när det nya lönesystemet skulle införas 2022 var många skeptiska.
– De var nog rädda att de skulle tjäna sämre, eftersom vi tog bort ackordet, men så har det inte blivit, säger Jonathon Clarke.
I stället för ackordsarbete som uppmuntrar folk att jobba snabbt infördes ett lönesystem som ger utdelning om arbetet görs rätt.
Sedan ackorden försvann har stressen minskat, liksom även sjukfrånvaron och rehabärendena.
Jobbet har förändrats
Benjamin Mekonen som jobbat många år på lagret säger att jobbet har förändrats mycket.
– Förut var det stressigt och folk hann inte prata, men nu är stressen borta. Nu hjälper folk varandra och det skapar trivsel, säger han.
Han får medhåll av Malou Tillander som jobbat på andra lager innan hon började på Ica i Kallhäll för tre och ett halvt år sedan.
– Det är en enorm skillnad. Arbetsmiljön här är så att jag ser fram emot att gå till jobbet.
Tung och stressig arbetsmiljö
Många lager, även Icas, har haft problem med en tung och stressig arbetsmiljö.
Handelsnytt har vid flera tillfällen också rapporterat om andra problem, som att inhyrda på Ica lagret i Helsingborg fått sluta när de skulle fått jobb på Ica.
Jonathon Clarke, säger att han känner till att det finns eller har funnits problem på andra Icalager, men tycker inte att det är så i Kallhäll. I alla fall inte nu.
– Allt går ju upp och ner, men den samverkan vi har med ledningen nu, och som vi också fått pris för, fungerar verkligen jättebra. Vi har gjort stora förbättringar.
Därför vinner Ica-lagret priset
”En arbetsplats där de anställda trivs och där ett starkt engagemang har skapat fackliga framgångar. En ny lönemodell har förhandlats fram med en av branschens högsta ingångslöner och ett fördelaktigt bonussystem. Den fysiska arbetsmiljön har förbättrats genom bland annat arbetsrotation, vilket har lett till minskad sjukfrånvaro och ökad trivsel. ICA:s lager i Kallhäll är en värdig vinnare av Handelns bästa arbetsplats 2024.”
Handels har delat ut pris till Handels bästa arbetsplats varje år sedan 2015.
Icas lager i Kallhäll
Lagret i Kallhäll utanför Stockholm är ett av sex Icalager i Sverige.
På Icalagret i Kallhäll jobbar runt 250 anställda. De hanterar frukt, grönsaker och charkvaror.
Den fysiska arbetsmiljon har förbättrats genom bland annat arbetsrotation, bredare gångar och lyfthjälpmedel.
Andra förbättringar är ett nytt lönesystem utan ackord, vilket minskat stressen. De anställda har också fått lämna önskemål om sina scheman och nästan alla har fått som de velat. De är också löpande involverade i förbättringsarbete och har workshops om inkludering, kränkande särbehandling och trivselregler.
Ica-anställd mördades på jobbet – nu samlas personalen för krismöte
En butiksanställd på Ica Maxi Botkyrka har mördats på jobbet. Dådet skedde på tisdagskvällen, och i dag håller butiken stängt för krishantering.
En kvinna i 60-årsåldern mördades i går kväll strax före klockan åtta, på sitt jobb på Ica Maxi i Botkyrka i södra Stockholm. Kvinnan attackerades och knivhöggs av en man i 25-årsåldern. Hon fördes till sjukhus med ambulanshelikopter, men avled av skadorna.
Enligt uppgifter till Handelsnytt samlas personalen klockan 12:00 på jobbet idag för att tillsammans bearbeta vad som hänt.
– Det som hänt är fruktansvärt. Ingen ska behöva dö på jobbet och ingen ska behöva vara orolig för att utsättas för våld när de går till jobbet, säger Fritjof Carlsson Brandt, pressekreterare på Handels.
Gärningsmannen greps av väktare i butiken och sitter nu anhållen hos polisen.
– Det här har ägt rum inne i butiken. Vi har hittills inte kunnat hitta någon koppling eller relation mellan de inblandade. Det finns inget som tyder på att de kände varandra. Det är under fortsatt utredning, säger Daniel Wikdahl, presstalesperson vid polisens regionledningscentral till Aftonbladet.
Butiken håller stängt
Butiken stängdes efter attacken. På Instagram skriver Ica Maxi i Botkyrka att butiken är stängd även i dag.
”Vi kommer att hålla butiken stängd idag och ta hand om våra kollegor efter gårdagens tragiska händelse. Tack för er förståelse.”
Anders Jonasson, butikssäkerhetschef på Ica Sverige, säger till SVT Stockholm att krisstöd kopplades in för de anställda som jobbade under attacken redan igår kväll och att krishanteringen fortsätter under dagen.
– Det här är ju en fruktansvärd händelse som ingen ska behöva uppleva. Våra tankar just nu går ju till familj och personalen, våra kollegor ute i butiken att ge dem så mycket stöd och stöttning som det går i det här läget.
Ingen bonus på Ikea i jul – personalen kritiserar målen: ”Stor frustration”
Det blir ingen bonus till Ikeas anställda i år. Företaget har inte nått sina mål, och många anställda är nu frustrerade.
Lagom till jul brukar de anställda på Ikea kunna få några tusenlappar extra i plånboken i form av bonus.
Hur mycket pengar det handlar om varierar från några extra procent av lönen, till en extra månadslön, eller i extrema fall ännu mer.
Men i år blir det inga extra julklappspengar alls.
– I år mötte vi inte våra prestationsmål, vilket innebär att det dessvärre inte utföll någon bonus till medarbetarna, skriver Fredrik Norrlid, presschef för Ikea Sverige till Handelsnytt.
Personal: ”Stor frustration”
Beskedet, som nyligen nått de anställda, har gjort många upprörda.
– Det är stor frustration som är den rådande känslan. Särskilt att vi inte får något i år när det varit ett oerhört tufft år, säger Karin Vedlin, som jobbar på Ikea Kållared och är central facklig samordnare för Handels på Ikeavaruhusen.
Hon säger att det har varit ovanligt mycket att göra för de anställda, att det inte varit lika mycket personal som tidigare och det ökat stressen och gått ut över arbetsmiljön.
– Vi har slitit, och många känner att vi verkligen gjort oss förtjänta av bonus.
Målen är orealistiska
Anledningen till att det inte blir någon bonus i år är alltså att resultaten inte varit bra nog och att försäljningen inte har nått de uppsatta målen.
– Då kan man undra varför de sätter så höga försäljningsmål. Om målen var realistiskt satta skulle vi få bonus, är det många, inte bara här utan även på andra varuhus, som tänker.
Helt lottlösa blir ändå inte de anställda. Ikea har också ett lojalitetsprogram som kan ge extra pensionsavsättningar till dem som varit anställda i mer än fem år.
Trots att resultaten inte blivit som förväntat får de anställda i Sverige ungefär 5 000 kronor i en extra pensionsavsättning i lojalitetsprogrammet.
– Vi får ändå vara tacksamma för det och tänka att vi får pengarna längre fram, säger Karin Vedlin.
”Man borde gå en utbildning innan man får kalla sig chef”
Jag vill ha en chef jag känner förtroende för och inte är rädd att få en utskällning av, skriver insändarskribenten.
Läser i Handelsnytt om debatten angående ”dåliga chefer” vilken gör mig ledsen men också riktigt arg. Varför blir det så här på många arbetsplatser?
Varför inte stötta varandra, samarbeta och kraftsamla i stället?
Har precis blivit uppsagd från ett ställe med extremt dålig ledning, så jag vet hur det kan bli.
Jag är stark, har lång erfarenhet både från aktuell bransch och handel i allmänhet, adekvat utbildning men i stället för att dra nytta av min kompetens blev jag mobbad och ignorerad av ledningen.
Det blev många gånger heta diskussioner på grund av att jag inte tiger snällt, utan vill ha svar och förklaringar.
Inget skyddsombud, inget kollektivavtal utan jag stod helt själv mot en chef som utövar härskarteknik som vardagsmat. Fick dock bra stöttning från en ombudsman på Handels. Stort tack för det!
Det borde finnas nån utbildning att gå och bli godkänd på innan man får kalla sej ”chef”!
Det här vill jag ha
Jag vill ha en chef jag känner förtroende för och inte är rädd att få en utskällning av.
Jag vill ha en chef som tar tillvara mina kompetenser och styrkor.
Jag vill ha en chef som ser mig och mina kvaliteter.
Jag vill ha en chef som är lyhörd och inkännande.
Jag vill ha en chef som behandlar alla lika och inte har favoriter.
Jag vill ha en chef som inte ljuger.
Jag vill ha en chef jag kan lita på.
Jag vill ha en chef som lyfter sin personal – inte säger att han har gett upp.
Och glöm inte: att vara snäll och förstående har ingen dött av. Däremot motsatsen skördar liv varje år …
Chefen viktigare än kollegorna för trivsel på jobbet
Hur pass bra butiksanställda trivs på jobbet avgörs till stor del av hur relationen till chefen ser ut. Det visar en forskningsstudie från Högskolan Väst.
Studien har undersökt hur olika relationer påverkar hur man trivs och känner engagemang på jobbet.
555 medarbetare inom detaljhandeln i åtta svenska städer fick i en enkätundersökning skatta relationer på arbetsplatsen och hur dessa påverkade hur de hade det på jobbet: den mellan kollegor och den mellan medarbetare och chef.
Med i undersökningen deltog även 113 chefer.
– I resultatet ser vi tydligt att relationen mellan medarbetare och chef, för båda rollerna, är den som påverkar mest för att trivsel och engagemang ska ligga högt, säger Ali Kazemi som är professor i arbets- och organisationspsykologi och den som har lett studien.
Relationen mellan kollegor spelar enligt undersökningens resultat inte alls lika stor roll.
Det kan utmana den bild som många har av att bara man håller ihop med sina kollegor så kan man stå ut med en dålig chef.
– Det är visserligen viktigt att ha god relation till sina kollegor för att trivas på jobbet, men om relationen till chefen skär sig så verkar det inte hjälpa. Då sjunker engagemanget för jobbet och trivseln. Även det kollegiala klimatet påverkas negativt, konstaterar Ali Kazemi.
Små arbetsplatser
Han kan inte uttala sig om resultaten är något som är unikt just för detaljhandeln. Att forskarna har fokuserat just på den beror på att det är aktörer från handeln som har finansierat undersökningen.
– Jag kan inte jämföra med andra branscher eftersom vi i nuläget inte har studerat dem, säger Ali Kazemi.
Men det går ändå att anta att relationen till chefen kan vara särskilt viktig inom detaljhandeln, menar Ali Kazemi.
Här är det ofta ganska små arbetsplatser, även när aktuell butik ingår i en stor och internationell kedja.
Många jobbar dessutom nära sin chef i vardagen, hen är för det mesta en aktiv del av teamet och finns fysiskt i butiken.
– I andra branscher kan det gå veckor utan att jag alls ser min närmsta chef, säger Ali Kazemi.
Måste ske från två håll
Det finns alltså all anledning för butiksanställda att jobba på att förbättra relationen till sin chef eller som chef: att lägga tid på den som man har till medarbetarna.
Enligt Ali Kazemi visar studien att det är ett arbete som behöver ske från två håll för att det ska bli bra.
– Alltför många tänker att det ansvaret helt ligger på chefen. Men att skapa och upprätthålla en god relation kräver växelverkan.
Som enskild anställd kan man göra mycket, menar han.
– Inte minst i att även försöka förstå saker ur chefens perspektiv: han eller hon vill sällan illa med sina beslut, det kan ligga många orsaker bakom.
Studien har…
…publicerats i form av en forskningsartikel här. Forskningen har letts av professor Ali Kazemi vid Högskolan Väst men gjorts i samverkan med forskarkollegor vid Göteborgs universitet och Högskolan i Skövde
Från terapisamtal till gratis-klipp: Tre frisörer om tre dilemman på salongen
Tysta klippningar, terapisamtal med kunder och kompisar som vill ha gratis-klipp. Vi har pratat med tre frisörer om några vanliga dilemman på salongen.
Kunder som varit tydliga med att de inte har någon lust att prata har väl egentligen alltid funnits – men i dag går det att klicka i ”tyst klippning” redan vid bokningen.
Självklart måste man prata om hur man vill ha håret och andra praktiska saker men det innebär att man inte pratar om privata saker eller vädret.
Hos Liza Häll, frisör på Agaton i Gävle, går det att boka in en tyst behandling.
– Jag tycker att det kan vara jätteskönt, både för mig och för kunden. Det är bra att det finns. Vi pratar ju hela dagarna så ibland kan det vara skönt att bara få göra sitt jobb.
– Det kan vara svårt att hålla igång en konversation med någon som bara svarar kort tillbaka, då släpper det pressen för båda om man klickat i tyst behandling.
Gillar att ge goda råd
De finns även de som absolut inte vill ha en tyst klippning utan snarare använder sin frisör som terapeut. Skilsmässor, sjukdomar, jobbiga kollegor – frisörerna får höra det mesta.
En som gillar att ge goda råd är Fatosh Ekmeki Black på NK Skönhet i Göteborg.
– Det är ju halva glädjen med jobbet! Kanske inte om det är väldigt tunga saker, men kärleksproblem. Jag ger jättebra tips. Har man skiljt sig och har två barn har man en del erfarenhet. Jag pratade med en nyskild kille som var 42 år, jag så åt honom att han inte skulle skaffa fler barn med en ny tjej utan ta hand om dem han redan har.
– Och när man har stammisar! Det är ju som att ha tea-break fast man får betalt för det!
Satte ned foten direkt
Ett annat dilemma många frisörer måste tackla är att bekanta tycker att man kan bjuda på en gratisklippning eller håruppsättning när någon ska på fest eller bröllop.
Maria Chamorro på Elwiras Vassa Sax i Bönan utanför Gävle satte ner foten direkt som nybliven frisör.
– Jag var tydlig från början att det är mitt jobb och min lön och att det inte funkar så. I vilket annat yrke går man hem och sen fortsätter jobba? Nu bokar mina kompisar in sig på salongen när de ska klippa sig. Sen är det ju en annan sak om man gör iordning sig tillsammans inför en fest.
Thori har jobbat hela sitt yrkesliv på Coop i Arvidsjaur – tvingades se butiken brinna ner: ”Fruktansvärt”
Det tog inte ens en kvart för Coopbutiken i Arvidsjaur att bli övertänd.
– Det var fruktansvärt, allt bara försvann, säger Thori Laestander som jobbat hela sitt yrkesliv i butiken.
Med sina 6 347 invånare hamnar Arvidsjaur på plats 261 av landets 290 kommuner. Här drar Storgatan ett streck genom tätorten. I ena änden ligger Dollarstore, i andra änden kyrkan. Och däremellan affären mitt i byn – Coop Arvidsjaur.
Visst finns det andra butiker i Arvidsjaur, både Ica Supermarket och en ”Lill-Ica”. Men Coop har en särställning och står för runt 70 procent av ortens livsmedelsförsörjning.
Butiken på Storgatan har legat på samma plats i årtionden. När den öppnade 1976 var den Sveriges största Konsumhall.
I Arvidsjaur är både kunder och personal trogna. Som Thori Laestander, hon har jobbat här sedan 1978.
– Jag började göra praktik i tvåan på gymnasiet, två dagar i veckan. Vi plockade varor och gjorde egentligen allt utom kassan. Sen fick jag sommarjobb och efter det rullade det på och jag är ju kvar. Coop har varit mitt andra hem, säger Thori.
Säljledare och fackordförande
I dag är Thori säljledare och kassan har varit hennes hemvist i många år. Hon är också ordförande för Handelsklubben på arbetsplatsen.
Det var ovanligt varmt i Arvidsjaur den där tisdagen i maj. Termometern segade sig upp till 24 grader mitt på dagen. Och det blåste kraftigt.
Vid 14-tiden möter butikschefen Ulf Isaksson en kund som är på väg in i butiken.
– Hon sa, liksom i förbigående, ”Vet du Ulf, att det brinner på taket?”. Och så gick hon in för att handla. Jag tittade upp mot taket och såg lågorna och förstod direkt att det här inte var bra.
Ulf Isaksson rusar in i butiken och sliter åt sig mikrofonen vid kassan och ropar att det brinner.
– Sedan tog jag över och fortsatte ropa ut att vi måste utrymma omedelbart. Jag tog det på både svenska och engelska. Det gick ju inte något brandlarm eftersom branden hade startat på taket, säger Staffan Markström, som jobbar i kassan.
”Inte många gick lugnt och städat”
Inne på kontoret står Thori Laestander. Hon har kommit in lite tidigare, egentligen börjar inte hennes pass förrän klockan 18. Men som klubbordförande finns det alltid något hon behöver göra.
– Det var ingen som visste att jag var där, för jag skulle bara hämta några papper. Vid tvåtiden hörde jag att Staffan började ropa i högtalaren att det brinner och att det var på riktigt. Då förstod jag att vi skulle utrymma. Det var ju inte många kunder så det gick lugnt och städat till.
Personalen och kunderna tog sig ut ur butiken och gick över gatan till gräsmattan framför Fridhemsskolan.
Där stod de tillsammans och såg på den tjocka, svarta röken som vällde upp ur byggnaden.
– Det brann något så fruktansvärt och det kom upp lågor från taket. Först trodde vi att det skulle gå bra, men sen gick allt så fort. Det var övertänt på kanske tio minuter, en kvart. Då förstod jag att det var kört, säger Thori.
Att ingen blev skadad, trots att butiken brann ner till grunden, var inte bara tur.
Bara ett par månader tidigare hade personalen genomgått en brandsäkerhetsutbildning. Alla hade övat på utrymning och evakuering.
– Man hade det i färskt minne, så det kändes som att vi hade en rutin. Vi visste var vi skulle kolla, så att ingen blev lämnad kvar. Och så var det ju inte så många kunder där, säger Elina Tärnström som har jobbat på Coop i ungefär två år.
Inte ovanligt med bränder i butik
Det är inte ovanligt att det brinner i butiker.
Enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, går det att skönja en viss ökning. Förra året, 2023, brann det vid 235 tillfällen.
Året innan var siffran 204 och året dessförinnan 213. Siffrorna visar de gånger som räddningstjänsten har varit tvungen att rycka ut, mindre tillbud finns inte med i statistiken.
Enligt Brandskyddsföreningen är det vanligast att branden startar utanför, på lastkajer eller i sopcontainrar och att det sker utanför öppettiderna.
– Det är ju läskigare om det händer när butiken är öppen, för då kan människor komma till skada, säger Lars Brodin, brandingenjör och expert på Brandskyddsföreningen.
Därför är det viktigt att alla som jobbar i butiker har koll på vad de ska göra om det börjar brinna. Att agera snabbt kan vara skillnad mellan liv och död.
Trots att det brinner i cirka fyra butiker i veckan är det ovanligt att någon skadas.
– Prio ett är alltid människoliv. Att fokusera på att man kan utrymma lokalerna snabbt. De rutinerna är det viktigaste när det gäller brandsäkerhet. Men man ska inte heller glömma bort att det oftast är lättare att släcka en brand i ett tidigt skede. Så det behöver man också ta fram rutiner för – och öva på, säger Lars Brodin.
Brandutbildning gjorde skillnad
På Coop i Arvidsjaur tyckte alla att brandutbildningen gjorde stor skillnad. Alla var trygga med vad de skulle göra och vart de skulle ta vägen.
De hade övat utrymning och visste var de skulle kolla så att ingen kund eller arbetskamrat lämnades kvar.
Men att släcka branden var inte möjligt. Den startade på taket, där det pågick byggarbeten. Den gamla butikslokalen från 1976 skulle rustas upp och moderniseras.
Räddningstjänsten var snabbt på plats, men kunde inte göra något annat än att försöka begränsa branden så att den inte spred sig till trähusen intill.
Nu blir det i stället helt nya lokaler på samma tomt, mitt på Storgatan. Där Coopbutiken låg fram till den 28 maj finns nu bara en grop, en massa grus och stora grävmaskiner.
Enligt planen ska en ny butik öppna nästa höst.
– Ett sånt här nytt bygge blir säkrare än den gamla butiken, det är ju andra krav i dag. Som att det ska finnas brandceller. Men det kändes förstås tungt att den brann ner mitt under upprustningen. Vi hade precis fått ett nytt fikarum, där vi bara hann fika en enda gång, säger Ulf Isaksson.
Nytt och tillfälligt personalrum
Ett halvår senare har personalen ett nytt, men tillfälligt, fika- och personalrum. Det känns lite provisoriskt, precis som hela lokalen där Coop huserar sedan i slutet av augusti.
Det är trångt mellan hyllorna där pasta, gryner och konserver samsas intill frukt- och gröntavdelningen.
På lagret innanför lastkajen har man precis fått nya frysar och personalen måste snitsla sig fram med sina pirror när de hämtar nya varor.
Men det är ändå en butik. Något som inte var självklart direkt efter branden.
– Först tänkte man att man inte skulle ha något jobb på sommaren. Men väldigt snabbt blev det klart att vi skulle ta beställningar och ha matleveranser från Luleå, där våra varor kommer ifrån även annars, säger Thori Laestander.
Bara tre dagar efter branden var ruljangsen i gång. Delar av personalen jobbade från Luleå med att packa kassar till Arvidsjaurborna som beställt online.
Andra stod vid busstationen och lämnade ut varor till folk som fick komma dit och hämta.
– Det var faktiskt helt otroligt hur snabbt och bra allting gick. Vi hade ju lagt schema för hela sommaren och tagit in sommarjobbare. Alla fick betalt för varenda timme som var schemalagd, och vi hade ju också fullt upp med jobb. Det sköttes jättebra av arbetsgivaren, de ställde verkligen upp, säger Thori.
Stor glädje i augusti
Men det är ändå något annat med en fysisk butik. Både för de anställda och för kunderna. Så glädjen var stor när tillfälliga Coop slog upp dörrarna i slutet av augusti.
Inte lika centralt, men fortfarande på Storgatan.
– Vi tappade ju en del försäljning under sommaren. Och vi är de enda i samhället som har spel, det var många som tyckte det var jobbigt när de inte kunde köpa sina lotter eller lämna in tipset.
Själv ser Thori Laestander fram emot nästa höst. Att den gamla butiken brann ner har lämnat spår hos henne.
Med 65 år fyllda börjar hon tänka på pensionen men har bestämt sig för att jobba kvar ett tag till. Åtminstone tills den nya butiken har öppnat.
– Det finns en sorg, en saknad efter den gamla butiken som var som ens andra hem. Att skåpet inte finns kvar, jag hade haft samma i jättemånga år. Ändå blev det ju bra, vi har fortfarande ett jobb att gå till. Men jag vill inte sluta här, i de här provisoriska lokalerna, det skulle bli ett otroligt konstigt slut på mitt yrkesliv.
Exempel på butiksbränder de senaste åren
2024 November: Dollarstore i Lycksele. Butiken totalförstördes i branden. Polisen utreder händelsen som misstänkt mordbrand.
Oktober: Tempo Roslagshallen i Häverödal i Norrtälje. Butiken brann ner till grunden. Utreds som mordbrand.
Juni – juli: Matbutiken Vardax i Geneta i Södertälje. Började brinna en natt i juli, men räddningstjänsten kunde släcka. Stora skador på lokalerna. Misstänkt mordbrand.
Maj: Coop Arvidsjaur. Butiken totalförstörs i en brand som startade på taket. Där pågick ombyggnation. Ingen misstanke om brott.
April: Mellerud Minimarket i Mellerud. Livsmedelsbutiken förstördes i en brand som troligen orsakades av ett elfel.
April: Hemköp i Ellös på Orust. Brandkåren ryckte ut efter en brand i ett elskåp i butiken. Branden var redan släckt och räddningstjänsten gjorde endast en kontroll.
Februari: Elgiganten i Märsta. Butiken började brinna en natt och totalförstördes.
2023
December: Ica Supermarket Haga i Västerås. På juldagen tände en kvinnlig kund eld på butiken som brann ner till grunden. Hon döms till rättspsykiatrisk vård för mordbrand.
November – december: Ica Supermarket i Mullsjö. Två anlagda bränder i entrén. En man döms till rättspsykiatrisk vård för mordbrand.
November: Coop Torsvik på Lidingö. Branden startade i personalrummet.
Ica-handlare som dömts för ofredande varnas – Handels: ”Fegt av Ica”
En Ica-handlare som dömts för ofredande mot en anställd varnas av Ica. Men han får fortsätta att driva Ica-butiken. Fegt och fel, anser facket.
I höstas dömdes en Ica-handlare i Småland för ofredande mot en anställd. När den anställda kvinnan kom till jobbet i oktober 2023 kallade Ica-handlaren in henne i personalrummet och anklagade henne för stöld.
Enligt tingsrättens dom uppträdde mannen aggressivt och hotfull.
Bilder från en övervakningskamera i rummet visar att han knuffar kvinnan, håller fast hennes armar och slår undan hennes händer. Han blockerar också vägen för henne när hon försökte lämna rummet.
Ica-handlare som missköter sig kan uteslutas ur Ica. Det är Icas ansvarsnämnd som avgör frågan. Nyligen beslutade dock nämnden att handlaren i Småland kommer undan med en varning.
”Ansvarsnämnden såg allvarligt på ärendet och utfärdade därför en varning med föreskrifter. Däremot ansågs det ej som tillräckligt för att besluta om en uteslutning” skriver Magdalena Sekkenes, pressansvarig, ICA-handlarnas Förbund, till Handelsnytt.
Hon skriver vidare att nämnden kan starta ett nytt ärende om föreskrifterna de beslutat att handlaren ska följa i framtiden inte följs. Vilka föreskrifterna är vill Ica dock inte kommentera.
Handels: ”Det är fegt av Ica”
Handels försteombudsman i Växjö, Lars Jarslet, tycker att det inträffade är så allvarligt att handlaren borde ha uteslutits och inte bara varnats.
– Jag tycker att det är fegt av Ica. Särskilt eftersom det finns en lång historik när det gäller den här mannen, och det känner Ica till, säger han.
Han nämner att det förutom domen om ofredande, även förekommit arbetsmiljöproblem i butiken under lång tid med trakasserier både mot anställda och fackliga förtroendevalda.
– Med den information Ica fått tycker jag inte att den här mannen borde ha fått fortsätta som Icahandlare.
Hur arbetsmiljön är i butiken i dag, och hur de anställda reagerat på domen, kan Lars Jarslet inte svara på.
– Vi är inte så välkomna där, så jag vet tyvärr inte.
Ica-handlare är inte anställda
Ica-handlarnas förbund vill inte ställa upp på någon intervju kring beslutet.
Pressekreterare Magdalena Sekkenes skriver till Handelsnytt att varje icahandlare äger och ansvarar för sin egen verksamhet.
De är alltså inte anställda av Ica. Ica kan alltså inte säga upp en handlare, utan enbart utesluta handlaren och butiken ur Ica.
”Varning är den starkaste markering som ICA kan ge innan en uteslutning och en sådan kräver att någon har brutit mycket kraftigt mot sina åtaganden.” skriver Magdalena Sekkenes.