Nyheten släpptes på ett morgonmöte för tre år sedan. Kollegorna var samlade och väntade spänt när chefen tog ton inne i fikarummet. Han visade några siffror på tv:n ovanför det vita konferensbordet. Det var som de anställda hade trott, som det hade tisslats och tasslats om ett tag ute i butikerna. Digital Inns provisionsmodell skulle kastas ut. Cheferna hade tidigare sagt att ”säljarna tjänade för mycket”.

– Från företagets sida var allting så bra med den här nya modellen. ”Ni kommer fortfarande att tjäna massor!”. Men det kändes inte rätt, säger Daniel Brändström, skyddsombud och medarbetare sedan tio år på Digital Inn.

Efter mötet räknade kollegorna på modellen. De insåg snabbt att företagets lovord inte stämde. I ett svep skulle de förlora mellan 5 000 och 7 000 kronor i månaden.

Med nio butiker och cirka 150 anställda är Digital Inn en av Sveriges största Appleåterförsäljare. Butikerna är stora, ljusa och luftiga. I marknadsföringen trycker man gärna på att man är en Apple Premium Reseller – en garant för hög kunskap och expertis.

Bryter mot avtalslagen

Samtidigt lever de anställda med stor ovisshet. Trots försök från Handels har företaget vägrat att teckna kollektivavtal och i anställningskontrakten står det att företaget ”förbehåller sig rätten att ändra provisionsmodell samt arbetsuppgifter och arbetsställe inför nästkommande kalendermånad” – en lösning som är högst tvivelaktig juridiskt sett, säger Gabriel Snow, jurist på Säljarnas Riksförbund och expert på provisionssystem. Enligt honom rör det sig till och med om brott mot avtalslagen.

Du kan lika lite förbehålla dig rätten att ändra provisionsmodell som man kan ändra någons lön

– Du kan lika lite förbehålla dig rätten att ändra provisionsmodell som man kan ändra någons lön. Viss uppdatering av provisionen kan vara tillåten årligen. Men man kan inte ha en allmän friskrivning om att ändra saker hur som helst, säger han.

Daniel Brändström har arbetat på Digital Inn i tio år. Han är även skyddsombud.

Daniel Brändström minns ilskan och uppgivenheten hos personalen när provisionssystemet gjordes om. Personligen fick han gå från cirka 32 000 till 25 000 kronor i månaden. Kollegor med familj och barn sade upp sig. Andra försvann några månader senare när de märkte hur inkomsten sjönk.

–Att sänka någon från den ena dagen till den andra på det sättet är helt galet, säger Daniel Brändström.

Provisionen ”omöjlig” att räkna ut

Morgonmötet 2015 var bara startpunkten. Efter det har Digital Inns provisionsmodell ändrats vid flera tillfällen utan att personalen har fått tycka till, menar Daniel Brändström. Modellen nu är krånglig och svårberäknad.

I dag är hans grundlön 15 000 kronor i månaden. För att alls få någon provision utöver det måste han sälja varor där den totala skillnaden mellan varornas produktionspris och försäljningspris är minst tre gånger grundlönen – alltså 45 000 kronor.

Jag har ingen aning vad jag får för provision. Den ändras hela tiden och är helt omöjlig att räkna ut

Provisionen betalas sedan dels ut i tre steg 3 000, 5 000 och 7 000 kronor och dels i procent på olika produkter. Till det tillkommer en extra slant i storleksordningen 50 till 200 kronor när man säljer vissa försäkringar och tjänster.

– Jag har ingen aning vad jag får för provision. Den ändras hela tiden och är helt omöjlig att räkna ut, säger Daniel Brändström.

Även om de flesta når nivån för grundtillägget så är det ändå chefen som i slutänden avgör om pengarna betalas ut, menar Daniel Brändström. Detta eftersom det även vägs in hur mycket man ”ställer upp”. Det kan handla om städning, att man hoppar in extra en körig helg, eller hur seriöst man tar sina kurser om nya Apple-produkter.

Placerades i bestraffningsbutik

Daniel Brändström menar även att han utsatts för hård press i sin roll som skyddsombud. I samband med att han skrev en 6:6a-anmälan kopplad till ett rån blev han omplacerad till en butik i Sundbyberg med låg försäljning. Som en konsekvens sjönk lönen ännu mer.

–Någon enstaka handlade per dag. Det var en bestraffning att hamna där, säger han.

Butiken i Sundbyberg lades senare ner och Daniel Brändström flyttades igen till en annan butik. Sedan i september är han tjänstledig, men han fortsätter att sköta sitt skyddsombudsuppdrag. Om han hade fortsatt på Sundbybergsbutiken säger han att lönen, efter tio år på företaget, sannolikt aldrig hade blivit högre än 15 000 innan skatt i månaden.

När provisionen är en så stor del av månadslönen är det arbetstagaren som tar risken om det går dåligt för företaget.

Trots dusterna vill han att det ska gå bra för Digital Inn, och framförallt för kollegorna. De förtjänar bättre förutsättningar. Åtminstone har de rätt att veta vad de får i lönekuvertet.

– När provisionen är en så stor del av månadslönen är det arbetstagaren som tar risken om det går dåligt för företaget. För att inte tala om vad som händer om dåligt väder påverkar försäljningen, eller när man blir sjuk. Det är fruktansvärt egentligen.

Artiklarna i Provisionsjakten är ett samarbete mellan Handelsnytt och Arbetet som båda är en del av LO Mediehus.