Årets första månader har präglats av oro och stress i H&M:s svenska butiker. Modekedjan varslade i oktober om omorganisation och neddragningar i 69 butiker.

Ganska snart stod det klart vad det handlar om: Färre timmar på kontrakten och ny struktur på bemanningen, exempelvis borttagna ansvarstjänster.

Företaget vill ha fler anställda, men på färre timmar, för att kunna bemanna butikerna mer flexibelt. 

Förlorar 100 000 om året på hyvlingen av arbetstid

Men det betyder också att anställda som jobbat väldigt länge inom H&M har fått så få timmar på sina kontrakt att det blir svårt att försörja sig.

En del har valt att säga upp sig, exempelvis Mikaela som tidningen Arbetet har träffat. Hon har räknat ut att hon skulle förlora 100 000 kronor om året om hon tackar ja till det nya kontraktet.

Bilden bekräftas av Handels lokala ombudsmän som förhandlar om organisation och bemanning i de olika butikerna. 

Dubbel hyvling när det inte blev som H&M ville

Handels avdelning i Helsingborg har bland annat förhandlat om bemanningen i butiken i Ängelholm. Där tackade de anställda ja till de nya kontrakten med färre timmar för några veckor sedan.

Men det räckte inte, tyckte H&M och påkallade nyligen ny förhandling. 

– De hade inte fått det förväntade resultatet. De trodde att fler i personalen skulle tacka nej till tjänsterna med färre timmar. Så nu drar det igång igen. Först ska ytterligare en ny organisation förhandlas, och sedan kommer hyvlingen efter det, säger Katarina Norgren, förste ombudsman på Handels i Helsingborg och Halmstad. 

Hon berättar att en annan butik, den i Helsingborg, ska anställa nya medarbetare. Samtidigt blir de som redan jobbar där av med timmar. 

”Förstår om medlemmarna är förbannade”

– De vill ha fler huvuden på låga kontrakt. Det är vad det handlar om. Det blir som på 1800-talet när arbetarna skulle stå med mössan i hand och vänta på jobb. Nu ska de butiksanställda sitta och vänta på att bli inringda på telefon för att få jobba extra för att kunna leva på sin lön. Jag förstår om medlemmarna är förbannade på företaget, säger Katarina Norgren. 

I Växjö har ombudsmannen Maria Dahl förhandlat för personalen i H&M:s butik på Storgatan. Där har det hittills inte blivit någon stor hyvling av tjänsterna.

Däremot har medarbetare sagt upp sig – det finns inget förtroende kvar för arbetsgivaren, enligt Maria Dahl. 
 
– Ingen har mer än 30 timmar på sitt kontrakt nu, tidigare fanns det några på 35 timmar. Det har till och med varit någon som fått fler timmar – från fem till åtta. Det är vad det blir om man jobbar helg.

Alla påverkas negativt

Även om det just i Växjö inte har blivit så många som förlorat timmar så påverkar processen alla anställda negativt, menar Maria Dahl. 

– Det blir väldigt dålig stämning och oroligt. Hyvling är värre än så mycket annat – det skapar så mycket stress och oro, att inte veta om man ska få ihop tillräckligt många timmar för att betala hyra och mat. Det är för jävligt. 

I Örebro pågår förhandlingarna fortfarande, precis som på många andra ställen. 

Tuffa förhandlingar

– Det är väldigt tufft. Det är svårt att få H&M att lyssna på oss, de har sin färdiga struktur som de vill ha ut i hela landet, säger Richard Persson, ombudsman på Handels i Örebro. 

Han förhandlar för de anställda i tre butiker i Örebro och en i Karlskoga. I Karlskoga är de klara, där blev ingen av med timmar. Däremot gjordes några tjänster som tidigare hade mer ansvar om till vanliga säljartjänster.  

– Det betyder ju lägre lön för dem. Och i Örebro håller vi fortfarande på, i dag har jag en central förhandling om organisationen. Vi får se hur det blir där, förhandlingarna framåt rör omkring 65 personer, säger Rickard Persson. 

Oro för ännu mer hyvling av arbetstid

Just nu jobbar Handels centralt med att samla in information för att få överblick över läget för medlemmarna på H&M.

Att klädkedjan tycks vara beredd att göra ännu en omgång med hyvling, som i butiken i Ängelholm, oroar förbundet.

– Vi är oroliga att detta kan sprida sig till fler butiker inom kedjan. I den aktuella butiken hade man först blivit klar med en ny organisation som bland annat inneburit färre timmar på kontrakten. Men så kommer företaget tillbaka och vill hyvla ännu mer, eftersom man fortfarande tycker att det är för många timmar. Det är inte omöjligt att det blir så i fler butiker, säger Jens Lindström som är central ombudsman på Handels. 

Samtidigt är det många förhandlingar som ännu inte är klara. Och på flera håll är det fortfarande betänketid kvar för de anställda – de måste tacka ja eller nej till de nya kontrakten. Därför dröjer det ännu några veckor innan facket vet hur hårt hyvlingen och omorganisationen har slagit. 

”En andra omgång av hyvling var undantagsfall”

H&M tillbakavisar uppgifterna om en andra omgång av hyvling. Företaget vill inte ställa upp på en intervju, utan svarar i mejl från presstalespersonen Laura Mendez Blanco:

”Omställningen innebär att svåra beslut behöver fattas och att medarbetare påverkas i olika utsträckning vilket vi såklart är mycket ledsna över. Vi vill förtydliga att påståendet om en ’andra hyvlingsomgång’ är inte korrekt. Det finns ett undantagsfall gällande en (1) butik med särskilda omständigheter där det förekommit en andra omgång.”