Det var i oktober som klädjätten Hennes & Mauritz varslade omkring 400 anställda om uppsägning. Det är ett led i en förändring av struktur och bemanning i de svenska butikerna, vilket i sin tur är en del i ett globalt program för att minska kostnader i bolaget.

Handels har nu förhandlat i ett par månader med H&M lokalt i nästan hela landet. Man har gått igenom, butik för butik, hur organisationen och tjänsterna ska se ut. Och det är hårda bud från företagets sida, vittnar flera personer med insyn i förhandlingarna. 

Nästan alla får färre timmar

Linjen är tydlig: Färre timmar på kontrakten för så gott som alla. Lite förenklat kan det beskrivas som att H&M vill ha fler anställda – men på lägre anställningsgrad än tidigare.

Företaget vill anpassa bemanningen så att fler jobbar de dagar och tider när kunderna är många, till exempel på helger.

Det blir nästan ingen butiksanställd som kommer att ha heltid, det vill säga 38,25 timmar. I stället handlar det om kontrakt på ner till 5 timmar i veckan. 

Jens Lindström, central ombudsman på Handels, är oroad över H&M:s agerande.

Jens Lindström, ombudsman Handels.
Jens Lindström, ombudsman Handels.

– Det här är en av de största kedjorna och det finns risk att det sätter spår hos andra företag i branschen. Vi upplever att de går in i förhandlingarna utan att vilja förhandla. De har redan bestämt hur de vill ha det. Vi har presenterat lösningar lokalt, men de lyssnar inte, säger han. 

”Det här varslet är unikt”

Att H&M ville skära så mycket i de anställdas timmar förvånade Handels. 

­ – Vår bild generellt var att det hade lugnat ner sig i branschen efter pandemin, då det var riktigt illa. Men så kom det här som en blixt från klar himmel. Det här varslet är unikt, det är extremt ovanligt med så stor och systematisk omställning med hyvling i över 60 butiker, säger Jens Lindström.

För de som jobbar på H&M betyder färre timmar att de kanske inte kan jobba kvar. Samtidigt är det många som ändå väljer att stanna på färre timmar, eftersom de inte vet vad de annars ska göra.

Trots att det innebär en ständig jakt efter fler timmar för att ha råd att betala hyran.

Anställda får svårt att klara ekonomin

Att kombinera butiksjobbet med ett annat jobb för att klara ekonomin är svårt när timmarna på schemat är utspridda över flera av veckans dagar. Till det kommer den höga inflationen som gör att pengarna blir mindre värda, och privatekonomin ännu tuffare. 

– Många är oroliga för hur de ska få sina liv att gå ihop. Det är en väldigt jobbig känsla för alla i butikerna. Folk undrar om de kommer kunna behålla jobbet och en del funderar på om de kan bli tvungna att flytta, berättar en butikssäljare på en H&M-butik i Stockholmsområdet. 

Hen har jobbat på H&M i runt 30 år och har varit med om hyvling på företaget tidigare.

– Det var så klart jättejobbigt. Jobbet är lite som ens andra hem. Så det är oroligt nu också, när man inte vet hur det ska gå för alla. Särskilt för dem som är ensamstående med kanske två eller tre barn – hur ska de klara sig?

Både omplaceringar och hyvling av tjänster

I Stockholm håller förhandlingarna för de omkring 25 butikerna på för fullt. Än så länge är osäkerheten stor kring hur det ska bli för de runt 500 personer som jobbar i huvudstadens butiker. 

– Det handlar både om omplaceringar och hyvlingar och de är inte öppna för att diskutera några motförslag från vår sida. Vi upplever att de inte är intresserade att erbjuda något mer än absolut minimum. De värderar inte sina anställda och deras kompetens särskilt högt, säger Julie Aobadia, ombudsman på Handels Stockholmsavdelning och en av de som förhandlar med H&M. 

Julie Aobadia, ombudsman Handels Stockholm.
Julie Aobadia, ombudsman Handels Stockholm.

Enligt Julie Aobadia säger H&M att det inte går att schemalägga heltider på 38,25 timmar i klädkedjans butiker. 

– Men det stämmer inte. De har väldigt generösa öppettider, så det skulle absolut gå. Nu vill de i stället erbjuda fasta anställningar till många vikarier, men på väldigt få timmar. Det är så klart jättebra med trygga anställningar även för de som jobbar extra, men i det här fallet blir det kollegor som får betala med sina timmar.

Många frågor på medlemsmöte

I början av januari hade Handels ett digitalt medlemsmöte för medlemmarna på H&M i Stockholm. Nära 120 personer dök upp och frågorna var många, berättar Julie Aobadia. En del saker är svåra att förklara.

– En del kan bli av med sina timmar direkt. Den som exempelvis har haft en ansvarstjänst kan bli erbjuden en omplacering, med väsentligt färre timmar än den ursprungliga tjänsten.

– Vid omplacering måste inte arbetsgivaren erbjuda någon omställningstid, varken enligt lag eller avtal. Då kan man alltså bli av med lönetillägg för att man hade en tjänst med mer ansvar, samtidigt som man förlorar timmar på kontraktet. Det kan bli väldigt tufft, säger Julie Aobadia. 

Handelsnytt har bett om en intervju med H&M Sverige men företaget avböjer och vill inte heller svara på frågor via mejl, med hänvisning till att förhandlingarna fortfarande pågår.