Du ligger i sängen. Vrider och vänder dig. Lakanen känns svettiga och det sticks överallt. Tankarna från dagens arbete maler i huvudet. Samtalet med kollegan, situationen med chefen, den otrevliga kunden som gormade om returen. Klockan är mycket. Måste, måste, måste sova…

Känner du igen dig? Du är långt ifrån ensam. Kopplingen mellan arbetsmiljö, arbetsbelastning och sömnbesvär är väldokumenterad. Och mycket tyder på att problemet ökar. Enligt en undersökning från Arbetsmiljöverket har andelen arbetsrelaterade sömnbesvär stigit för både män och kvinnor de senaste tio åren. Forskning som tittat specifikt på handeln visar att en av fem anställda lider av sömnlöshet och att omkring hälften sover för lite.

Forskarna är också eniga om vad som är den största sömnboven – nämligen stress. När hjärnan går på högvarv påverkas stämningsläget, man känner sig orolig och irriterad, och det blir svårare att sova. Pågår detta under lång tid kan stressen byggas på ytterligare bara genom att man tänker på sömn.

Någon som har erfarenhet av denna onda cirkel är H&M-anställda Anne Kuusinen. När hennes butik flyttades från Arlandastad till Märsta norr om Stockholm flaggade arbetsgivaren för att tre heltidstjänster skulle hyvlas.

– Jag jobbade mycket fackligt då och kände ett ansvar för hela situationen. Vid en punkt orkade jag inte mer, säger hon.

Samtidigt infördes ett nytt schema som innebar mer helgarbete. Som konsekvens blev tre anställda sjukskrivna på grund av sömnproblem. En av dem var Anne själv.

Det snurrade i huvudet och jag vaknade mitt i natten

– För mig var det mest insomningsproblem. Det snurrade i huvudet och jag vaknade mitt i natten. Det är tydligt att det hade med osäkerheten och företagets dåliga kommunikation att göra.

För Anne och en till kollega med heltid var hyvlingshotet och oron de största stressmomenten. För den tredje sjukskrivna kollegan var situationen ännu tuffare eftersom hon endast hade ett 15-timmarskontrakt.

– Hon är ensamstående förälder, får inte ihop helgschemat, och måste hela tiden hoppa in extra. Att ha ett lågt kontrakt i grunden, och sen hantera allt med flytten och schemat ovanpå det, ledde till att hon också fick sömnproblem, säger Anne.

I slutändan räddades tjänsterna undan hyvling, och i dag är Anne tillbaka på jobbet. Men vägen dit har varit lång och problematiken med helgschemana finns kvar.

– Jag har pratat mycket. Ventilerat det jag hade inom mig. Det tillsammans med långa promenader och tupplurar har varit min medicin, säger hon.

En annan starkt bidragande orsak till sömnproblem är skiftarbete. Studier säger att skiftarbete, och särskilt nattskift, i längden ökar risken för hjärtkärlsjukdom, bröstcancer och magsår. Dessutom drabbas skiftarbetare i högre grad av arbetsskador.

Jonas Arnesén, lagerarbetare på Ahlsell i Hallsberg har ett schema där han ena veckan jobbar 7–16 och den andra 16–24. Att få till balansen mellan sömn, arbete och fritid är en ständig kamp, berättar han.

Söndagar, när jag ska börja sju dagen därpå, sover jag aldrig en hel natt

– Jag tycker det blivit värre med åren, man är definitivt mer sliten nu, säger Jonas som varit på Ahlsell i tolv år.

– Söndagar, när jag ska börja sju dagen därpå, sover jag aldrig en hel natt. Jag har till och med slutat att räkna med det. Det kan ta flera dagar innan man kommer igen.

Kollegan Johanna Centerfjäll stämmer in. Det mesta kretsar kring sömnen, och ibland känns det som att hela livet ”går på skift”.

– Vissa månader gör jag inte mycket alls. Det blir jobb, matlagning och promenader med hunden. Andra perioder är jag jätteaktiv i stället, säger hon.

Till skillnad från Anne på H&M upplever de att arbetsgivaren visar förståelse. Företagshälsan har varit ute och gett tips, och sömnfrågan följs i medarbetarenkäter. Att det skulle finnas något magiskt recept, eller schema, som skulle lösa problemet är de dock båda tveksamma till.

– Vår verksamhet bygger på att det är ett flöde dygnet runt. Jag vet inte hur man från fackligt håll ska ta sig an det. Man måste lyssna på kroppen, och lyfta det i rehabsamtal och liknande, säger Jonas.

Ingen av dem har familj och därför fungerar trots allt skiftarbetet någorlunda. Men båda har ofta funderat på att byta till att bara arbeta dagtid. Ett helt arbetsliv på skift känns för tungt, säger Johanna.

– Jag har en lillsyrra som jobbar på Ahlsell, och hon har gått över till dagtid. ”Får du chansen ta den!”, säger hon till mig.

Fakta: Kvinnor har mer sömnproblem

Sömnbesvär som är kopplat till jobbet är vanligast i åldern 30–49 år. Bland 16–29-åringar är det mycket mer ovanligt, även om det finns studier som säger att sömnproblem i stort ökar bland unga.

Kvinnor är mer drabbade än män. Enligt SCB-statistik från 2017 uppger en av tio kvinnor, och en av 20 män att de haft sömnproblem på grund av jobbet det senaste året.

Sömnproblem är också mer vanligt hos dem med eftergymnasial utbildning. Lärare, socionomer och sjuksköterskor tillhör de yrkesgrupper som har mest sömnstörningar.

7 tips för god sömn!

1.Planera och prioritera

Du kanske inte måste göra den där grejen du hade planerat i dag? Du kanske ska lägga tid på att varva ner, ta en kort tupplur, eller komma i säng tidigt.

2.Ljus

Ljuset spelar stor roll. Men inte bara ljuset du utsätter dig för på kvällen, utan hela dagen. Hur är ljuset på jobbet? Finns det bra med lampor? Kan du ta en lunchpromenad? För lite dagsljus gör dygnsrytmen utslätad vilket gör oss trötta på dagen och inte riktigt sömniga på kvällen. Att undvika mobil och skärmljus innan läggdags är också en god idé.

3.Sovmiljö

Ett sovrum ska vara svalt, mörkt och associeras med sömn. Detta är särskilt viktigt för skiftarbetare som måste sova på ojämna tider.

4.Jobbschema

Försök påverka! Enligt detaljhandels-avtalet ska arbetsgivaren upprätta ett årsarbetstidsschema. Nya scheman ska förhandlas med klubben och vara klara en månad innan de börjar gälla. Är du deltidare, se till att tider som dyker upp fördelas enligt turordning.

5.Koffein/nikotin

Att man inte bör dricka kaffe sent vet de flesta, men även nikotin kan ha en stor påverkan. Rökare och snusare har oftast svårare att somna på kvällen och vaknar dessutom oftare på natten.

6.Självhjälp

Använd de andningsövningar och avslappningstekniker som finns. På lillasomnskolan.se finns mer konkreta råd. Där kan du också skapa ditt eget sömnprogram.

7.Sök vård

Funkar det ändå inte? Då kan det vara bra att få hjälp. Har ditt jobb företags- hälsa? Vänd dig dit!