Musik i butik, och särskilt i julhandelstider, har stötts och blötts i offentligheten de senaste åren. Att frågan faktiskt är ett reellt arbetsmiljöproblem för handelsanställda har blivit allt mer känt.

Men musik handlar också om att driva försäljning, något som länge varit naturligt i till exempel klädbutiker. Men på matkedjorna har den ofta lyst med sin frånvaro.

Det är något som Sofia Draganis, på Icas Sveriges inhousebyrå Ica reklam ägnat de senaste åren med att försöka ändra på.

Precis som i klädbutiker måste vi nu jobba mer med att göra besöket attraktivt

Sofia Draganis

– Jag tror att man har varit bortskämd med att kunderna alltid kommit till matbutiken, säger hon. Så är det inte på samma sätt längre. Precis som i klädbutiker måste vi nu jobba mer med att göra besöket attraktivt, säger hon.

Inget Iron Maiden

Enligt en två månader lång studie som Ica utfört i butiker som spelade musik så ökar faktiskt försäljningen med 0,8 procent. Men det ska vara planerat och genomtänkt. Chefens favorit-Maiden platta duger inte, menar Sofia Draganis.

– I de fall butiken spelar sin egen musik, kanske sånt som handlaren gillar, så har vi faktiskt sett motsatt effekt. Då sjönk i stället försäljningen med fyra procent.

Efter många tester har det visat sig att svensk popmusik och akustisk musik är bra genrer för att skapa rätt känsla, berättar hon. Men glöm Abba och Mix Megapol-hittar. Är låtarna för igenkänningsbara associerar kunden till egna minnen som både kan vara positiva och negativa. Andra- eller tredjesingeln från kända svenskars skivor är en bra väg.

– Ofta kör vi lite mer akustisk musik på förmiddagarna. Framåt kvällen mer upptempo. Sen kan vi gå ifrån det också. Till exempel när det är melodifestival och deltävlingar – då kan vi spela vissa av bidragen.

”Man ska komma in i butiken och känna att man släpper ner axlarna”, så sammanfattar Sofia Draganis tanken bakom Ica Sounds.

Inspirerade av fackets rapport

Vad gäller de anställdas arbetsmiljö så såg Sofia Draganis tidigt i utvecklingsprocessen av Ica Sounds till att ta med deras perspektiv. Inte minst har hon inspirerats av Handels rapport om Musik i butik från 2018. Den har använts som en slags checklista i utformandet av tjänsten.

Till exempel är Ica Sounds programmerat så att en låt inte spelas igen förrän om tidigast tre dagar.   

Vi har tagit fasta på vikten av rotation och att det faktiskt kan vara direkt skadligt att spela samma jullåtar om och om igen

Sofia Draganis

–  Vi har tagit fasta på vikten av rotation och att det faktiskt kan vara direkt skadligt att spela samma jullåtar om och om igen. Det här handlar ju om försäljning – men i flera butiker jobbar väldigt många anställda – det är otroligt viktigt att de mår bra. Annars vill ingen ha systemet.

För Ica Sounds är också helt frivilligt. Mot en kostnad så får handlarna ta in och använda det i butiken. Exakt hur många nyttjar Ica Sounds idag vill Sofia Draganis av konkurrensskäl inte gå in på. Projektet är fortfarande i utveckling.

– Vi får hela tiden feedback från handlare, vad som fungerar och inte, och vad personalen tycker. Just nu ska jag till exempel på ett möte där vi ska fram en spellista som personalen kan spela på morgonen innan öppning, säger hon.

Prisas av Stim

För arbetet med Ica Sounds tilldelades Ica priset Stimgitarren av upphovsrättsorganisationen Stim i slutet på november.

De får priset för att Ica valt en lösning där alla musiklicenser ingår – vilket ger ett bra utbud och en schysst ersättning till låtskrivare och artister.